سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

سهمیه‌هایی در پذیرش داوطلبان کارشناسی ارشد ۹۹ اعمال می‌شود که در این گزارش به بیان جزئیات آن می‌پردازیم.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰-۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» سهمیه رزمندگان و ایثارگران در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

بیست و پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر» و «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»،  اختصاص دارد.

پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی ماندن آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب الزام را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص پیدا می‌کند.

براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

بر اساس مصوبه دهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ظرفیت سهمیه ایثارگران ۵ درصد و ۲۵ درصد در هر کدرشته محل در صورتی اختصاص پیدا می‌کند که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت وجود داشته باشد و مقدار اعشاری حاصل بزرگتر از ۰/۵ باشد. به عبارت دیگر اگر مقدار اعشار کمتر یا مساوی نیم باشد به عدد صحیح کوچکتر گرد خواهد شد.

سهمیه‌های فوق براساس قوانین و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد، رزمنده و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی دوره نوبت دوم شبانه و نیمه حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و یا دوره‌های مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع خواهند بود.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، همانند ضوابط مربوط به دوره‌های غیر روزانه در آزمون سراسری است.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته بود درج کنند.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان «شخص رزمنده داوطلب بسیجی» و ایثارگران «همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی» سازمان بسیج مستضعفان، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه «نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور» و دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی و درج آن در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون اقدام کنند.

جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر( همسر و فرزندان آنان)، جانبازان زیر ۲۵ درصد ( همسر و فرزندان آنان)، آزادگان (همسر و فرزندان آنان) و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر نیازی به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی نداشته اند و در صورت تأیید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات