پارسه
نوگام
مدرسان شریف
نوگولرن
عالم زاده

شرکت در کنکور ارشد رشته دیگر (راهنمای کامل + مشاوره رایگان)

مصوبه ممنوعیت شرکت در آزمون ارشد رشته های غیرمرتبط لغو شد!

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

مصوبه ممنوعیت شرکت در کنکور ارشد رشته دیگر

به گزارش مسترتست، در تیرماه ۱۴۰۰ اعلام شد که شرکت داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد در رشته های غیرمرتبط با مقطع لیسانس از سال ۱۴۰۱ ممنوع است. اما این مصوبه لغو شد!

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر می‌بود.

رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌ هایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، قرار بود به زودی تعیین شود.

در همین ارتباط، محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای خطاب به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی از آنها خواسته بود تا روز پنج شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ رشته‌ های مرتبط برای هریک از رشته‌ هایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، تعیین کنند.

در ابلاغیه آهنچیان به دانشگاه ها آمده بود: تاکنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد در همه رشته‌ها از بین همه داوطلبان و صرف نظر از رشته تحصیلی دانشجو در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته است. امکان شرکت کردن دانش آموختگان دوره کارشناسی همه رشته ها و حتی رشته های یک گروه تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های یک زیر گروه تحصیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین درج همه “رشته های گروه” برای هیچ رشته ای مجاز نیست اما درج همه گرایش ها مانعی ندارد.

در ادامه این ابلاغیه تاکید شده بود: با توجه به این که دفترچه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در مردادماه منتشر می شود، در مورد رشته هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین شده به دفتر برنامه ریزی آموزشی ارسال نشده باشد، عنوان ” فقط رشته های همان زیر گروه تحصیلی” درج می شود.

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

بله، سید جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیرمرتبط منتشر شد که اجرای آن از سال ۱۴۰۱ بود.

وی افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاحدید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاه‌ها در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می‌توانند امسال و سال‌های آتی از رشته‌های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

بنابراین، کلیه فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی مورد تأیید (بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی) می توانند در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته های امتحانی گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی (بجز کد رشته های امتحانی که شرط عنوان مدرک تحصیلی مشخص، در آنان اعمال و در جدول رشته های امتحانی درج گردیده) ثبت نام و شرکت نمایند.

لیست رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط

با توجه به این که در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم محدودیت خاصی نیست، همه رشته های دفترچه ثبت نام کنکور ارشد (بجز مواردی که داخل دفترچه گفته شده) در لیست رشته های کارشناسی ارشد غیرمرتبط جای می‌گیرند.

آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد به روانشناسی وجود دارد؟

برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته روانشناسی وزارت علوم محدودیتی وجود ندارد و داوطلبان بدون توجه به مدرک مقطع کارشناسی می‌توانند در آزمون ارشد روانشناسی ثبت نام و شرکت کنند.

شرایط قبولی ارشد غیر مرتبط با کارشناسی چیست؟

درخصوص رشته های کارشناسی ارشد وزارت علوم محدودیت خاصی در اغلب رشته ها نیست. کافی است در هنگام ثبت نام به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و در رشته دلخواه خود ثبت نام کنید و سپس به مطالعه منابع لازم بپردازید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱۱۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
زهرا
آبان ۲۲, ۱۴۰۳ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

سلام وقت بخیر چند تا سوال داشتم؟
میشه دوبار از دانشگاه دولتی روزانه لیسانس گرفت؟ بار دوم رو باید شهریه پرداخت کنم؟ و اینکه امکان ثبت نام کنکور ارشد و سراسری در یه سال برای یه نفر وجود داره؟ یا محرومیتی داره؟

خاطره
مرداد ۷, ۱۴۰۳ ۹:۰۵ ب٫ظ

سلام و وقت ب خیر میخواستم بدونم با مدرک کارشناسی علوم تربیتی میتونم برای بینایی سنجی یا همون اپتومتریستی اقدام کنم؟

نسیم
فروردین ۲۲, ۱۴۰۳ ۱۱:۵۸ ب٫ظ

سلام ، من کارشناسی ادبیات انگلیسی. ارشد مطالعات جهان خوندم که همه دروس به انگلیسی ارائه میشه
میتونم دکترا آموزش زبان بخونم؟

Sohil
مهر ۲۲, ۱۴۰۲ ۷:۰۱ ب٫ظ

سلام من کارشناسی باغبانی دارم میتونم ارشد زبان شرکت کنم

مهدی
مهر ۷, ۱۴۰۲ ۰:۵۶ ق٫ظ

سلام. من برای ارشد مطالعات معماری ایران خوندم، میتونم برای دکتری مهندسی معماری بخونم؟

محمد
شهریور ۳۰, ۱۴۰۲ ۴:۳۴ ب٫ظ

سلام من کارشناسی مدیریت دولتی خوندم ارشدمیخوام رشته ای بخونم که دروس محاسباتی نداشته باشه..ممنون میشم راهنمایی کنید

معصومه
مرداد ۷, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۲ ب٫ظ

منظور از علوم تجربی دیپلم علوم تجربی هست ؟
منکه کارشناسی باغبانی دارم و دیپلم تجربی دارم میتونم بیوتکنولوژی پزشکی شرکت کنم ؟

معصومه
مرداد ۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۴ ب٫ظ

سلام وقت بخیر
من کارشناسی باغبانی خوندم میتونم ارشد بیوتکنولوژی پزشکی شرکت کنم ؟

مبی
تیر ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۲۲ ب٫ظ

سلام اگر بخوایم ارشد یه رشته دیگه بخونیم باید کتابای کارشناسی خودمونو بخونیم یا کتابای کارشناسی اون رشته ای که میخواییم کنکور بدیم رو ؟

مهسا
تیر ۳۱, ۱۴۰۲ ۱:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  مبی

سلام
باید کنکور ارشد اون رشته رو بدید و قطعا منابع همون رشته رو هم مطالعه کنید.

نینا
تیر ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷ ق٫ظ

سلام ،من رشته ی گیاهپزشکی خوندم و الان میخوام ارشد سم شناسی در پزشکی بخونم،در سایت وزارت علوم پزشکی اسم رشته ی من به عنوان رشته ی مجاز اومده و یه جورایی هم مرتبط هست حالا سوالم این هست که برای مهاجرت این ارشد غیر مرتبط محسوب میشه؟لطفا جواب بدین خیلی مهم هست مرسی

مهسا
تیر ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  نینا

سلام
توی مهاجرت این که دقیقا رشته کارشناسی و ارشد یکی باشه اونقدر اهمیت نداره. رزومه و توانمندی شما ملاک مهمتریه.

راضیه
خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ ۷:۳۴ ب٫ظ

سلام . من کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی دارم میخوام ارشد الهیات یا علوم تربیتی بخونم امکانش هست؟

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۹:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  راضیه

سلام
بله مشکلی نداره میتونید شرکت کنید در ازمون ارشد رشته های مدنظرتون.
اما بعد از قبولی ممکنه بهتون تعدادی واحد جبرانی بدن.

مهدی
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

من دانشجوی کارشناسی پرستاری هستم میتونم برای ارشد فیزیک بخونم؟؟ و اگر میشه مدرک ارشد یا دکترای من در زمینه فیزیک ارزش و اعتبار داره؟ با این مدرک میتونم جذب هیئت علمی بشم در آینده؟؟؟

مهسا
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۲ ۹:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

سلام
بله مشکلی نداره میتونید شرکت کنید.
اما بعد از قبولی ممکنه بهتون تعدادی واحد جبرانی بدن.
بله معمولا همخوانی مدرک ارشد و دکتری تو جذب هیات علمی مهمه.

محمد
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴ ب٫ظ

من کارشناسی از یکی از رشته های انسانی دارم می‌خوام ارشد برم رشته ژنتیک زیست شناسی سلولی و مولکولی….

آیا امکانش هست؟

مهسا
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۲ ۳:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام
بله مشکلی نداره میتونید شرکت کنید.
اما بعد از قبولی ممکنه بهتون تعدادی واحد جبرانی بدن.
کلا برای رشته های وزارت علوم مشکلی نیستش در اغلب رشته ها

زهرا
فروردین ۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵ ب٫ظ

سلام من کارشناسی زبان و ادبیات فارسی میخونم
میتونم برای ارشد آزمون رشته علوم تربیتی رو هم بدم؟ و گرایش های اونو انتخاب کنم؟

مهسا
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۴:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام

بله مشکلی نداره میتونید شرکت کنید.

اما بعد از قبولی ممکنه بهتون تعدادی واحد جبرانی بدن.

محمدامین
دی ۲, ۱۴۰۱ ۱:۲۳ ب٫ظ

درود
میشه راهنمائی کنین زیرگروهای تحصیلی رشته مدیرت ورزشی(کارشناسی ارشد) یا همون رشته های(کارشناسی) که میشه از طریقشون برای رشته مدیرت ورزشی(کارشناسی ارشد) داخل کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد کدومان؟
سایت یا مرجعی نیست که دفترچه این رشته های کرشناسی مرتبط با رشته کارشناسی ارشد مورد نظرم رو منتشر و اعلام کنه؟

من ترم ۲، کارشناسی رشته روان شناسی ام…میشه برای کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی شرکت کنم؟؟؟

مهسا
دی ۴, ۱۴۰۱ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمدامین

سلام
بله مشکلی نیست میتونید شرکتی کنید.
در متن همین مقاله اشاره شده که محدودیتی نیست و میشه شرکت کنید.
برای رشته های ارشد وزارت بهداشت فقط محدودیت هستش.

مهدی
آذر ۳۰, ۱۴۰۱ ۷:۲۶ ب٫ظ

استرسی که خبر داشت از خود کنکور ارشد بیشتر بود. قرار نیست پیگیر چیزهایی باشیم که وجود نداره.

زهرا
آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۷:۱۴ ب٫ظ

آیا این ممنوعیت امسال اعمال شده؟

حسین
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ ب٫ظ

لطفا یکی به من جواب بده الان من کارشناسی مهندسی مکانیک بیوسیستم رو دارم میخونم و تمام برنامه ام اینه که ارشد مهندسی مکانیک گرایش انرژی تجدید پذیر کنکور بدم آیا با این مصوبه میشه یا نه؟؟ چون ۷۰ درصد دروس بیوسیستم با مکانیک مشترکه

بهار
شهریور ۸, ۱۴۰۰ ۵:۲۹ ب٫ظ

سلام بچه ها
من سال دیگ میخام ارشد فلسفه بدم و لیسانس علوم تربیتیم یعنی الان نخونم کتابای فلسفرو؟ واقعا نا امید شدم😔😔

رویا
تیر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

کاش قبل از تصمیم گیری راجب چنین مسئله ای اول نظر مردم رو بدونین بعد تعیین تکلیف کنید
امسال تعداد شرکت کننده کنکور کمترین تعداد نسبت به سال های پیش بود
اگه این قانون تصویب شه واسه سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت کننده ۷۰ درصد کاهش پیدا میکنه
دیگه هیچکی ارشد نمیده چون بیشتر شرکت کنندگان رشته های غیر مرتبط رو انتخاب میکنن
میشه یبارم شده رو اعصاب و روان مردم پیاده روی نکنید،اخه به شما چه که مردم میخوان رشته غیر مرتبط بدن یا ندن

مینا
شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  رویا

همینو بگو انگار همچی گل و بلبله ک اینام هر سری یه بازی در میارن و استرس میدن ب مردم کسی ک میخاد تغییر رشته بده ب رشته غیر مرتبط دردسر و زحمتش برای خودشه موندم به اینا چه ربطی داره

زهرا
فروردین ۷, ۱۴۰۱ ۰:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  رویا

سلام ادامه تحصیل فقط با یک رشته پایه خیلی بهتر هست وقتی مثلا من رشته پایه ام مدیریت هست وبرای ارشد میرم روانشناسی میخونم چی فایده داره از هر رشته فقط یه کم سر در میاریم ومتوجه میشیم خوب تو یک رشته تا اخر دانش کسب کنه تو ازمون های استخدامی هم رشته های ارشد که با رشته ی کارشناسی مرتبط باشند قبول میکنند الان خود من با همین رشته روانشناسی ارشد دو ساله نمی توانم تو ازمون شرکت کنم اینطوری بهتره از همون اول این قانون رو میزارند وکسی اینقدر هزینه نمیکنه رشته ای رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنه که فایده ای نداشته باشه اگر سال های قبل هم این قانون بود ما نیز اینطور سرگردان استخدام نمیشدیم

شهاب نسیم پور
تیر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱:۰۵ ق٫ظ

به نظر من تصمیم بسیار نادرستی هستش …کسی که واقعا تو یه رشته ای استعداد دارد و سواد آن رشته را دارد باید بتواند دنبال علاقه. و استعداد خود برود …..شما دارید نصف ما رو بدبخت میکنید ….اگه این تصویب شود دیگه نصف دانشجو ها لیسانس رو می‌خوان چیکار ….من به شخصه یه سال مونده لیسانس بگیرم تو یکی از رشته های مهندسی و می‌خوام تو ارشد هنر شرکت کنم و میدانم تو این رشته خیلی موفق میشوم ….و چون تو کنکور پذیرش رشته های هنر خیلی سخته به ناچار مجبوریم به لیسانس بگیریم تا بتوانیم دنبال علاقه و استعداد مان برویم …. این مصوبه به ضرر ماست واقعا ۸۰درصد دانشجو ها رو بدبخت میکنید ….

حامد حامدی
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۱:۰۹ ق٫ظ

به نظر من طرح بیخودی است. هر کس باید برحسب علاقه اش باید بتواند هر رشته ای که بواهد شرکت کند. متاسفانه این بخشنامه خیلی از استعدادها را خواهد گرفت. کار غلط و غیرکارشناسی ای هست

جمیل
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۸:۲۸ ب٫ظ

سلام اگر تحولی میخواهید انجام دهید عالی است فقط نگذارید دانشجویانی که رشتههای فنی را لیسانس گرفته اند وارد فوق لیسانس مدیریت شوند تا راحت مدرک بگیرند در تمام رشتههای فنی بگذارید دانشجویان راحت باشند و از برق وارد مکانیک شوند با چند جبرانی درست میشود فقط این را شامل رشتههای مدیریتی کنید اگر هدف شما حرکت ایران به سمت علم است از مکانیک یا شیمی یا برق برای فوق لیسانس وارد رشته فنی دیگر شود تجربهای خود را هم به همراه می اورد و نتایج خوبی دارد ………….

عرفان
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  جمیل

یعنی چی ؟ این چه حرفیه شما میزنی ! همه افراد باید کاملا آزاد باشن تا هر رشته ای رو که علاقه و توانمدیش رو دارن بخونن محدودیت و شرط گذاشتن دلیلی نداره که وجود داشته باشه !
از مثالی که زدید پیداست اصلا و ابدا از رشته های مهندسی شناختی ندارید رشته های فنی بدلیل دشواری دروسشون معمولا دانشجوهای قویتری رو بنسبت سایر رشته ها تربیت می کنن پس این حق مسلم دانشجوهای فنی هست که با عقبه قوی مهندسی که دارن وارد هر رشته ای که علاقه دارن بشن و بموفقیت برسن حالا اگه بعضی از افراد ناراحت میشن از ورود بچه های مهندسی به رشتشون این ناشی از کم دانشی و عدم تسلط اون افراد به رشتشونه که ی دانشجوی فنی میاد میزنه جلوشون .پس بهتره هر کسی روی سواد و مهارت خودش کارکنه تا اینکه بیاد جلوی پیشرفت بقیه رو بگیره .

M
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۸:۱۲ ب٫ظ

سلام،این طرح برای سال ۱۴۰۱ لغو شده؟یا هنوز مشخص نیست

نجدگرامی
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۶:۴۴ ب٫ظ

لغو شده

رُز
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۳:۱۷ ب٫ظ

چه قانون اشتباه وبی انصافی واقعا!!!خب یکی ۴سال یه رشته ای خونده الان بهر دلایلی علاقه داره در رشته دیگه ادامه بده بعد در رقابت وتعیین سطح موفق بشه یعنی توانایی اون سوادشو داره که بتونه اون علم بیاموزه یعنی چه کیفیت علمی میاد پایین وهم اینکه رقابت بین همون داوطلبان رشته مرتبط هستن سخت میکنه دیگه اون شخص توهمون رشته تحصیلی لیسانشو نمیتونه بیاد با بقیه تو مقطع ارشد رقابت کنه مشکل خودشه.واقعا متاسفم واسه همچین قانونی!

عرفان
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۳:۱۶ ب٫ظ

مطمئن باشید اگر این اتحاد و همبستگی بین بچه ها نبود اینها عقب نشینی که نمی کردن هیچ تازه برای امسال هم اجراییش میکردن !!!
پیش خودش گفتن ی طرح من‌درآوردی رو راحت تصویبش می کنیم اگرم مشکلی پیش بیاد میوفته برای دولت بعدی .
باید از حقمون دفاع کنیم این تنها راه اینها به فکر ما نیستن .

پویا
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ

خداروشکر فعلا لغو شد

کتایون
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۰ ب٫ظ

دم همگی گرم لغو شدددددددد

نیلوفر
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  کتایون

جداً؟؟؟ از کدوم منبع باخبر شدین؟

مهدی
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۶:۳۴ ق٫ظ

مطمئن باشید این طرح تصویب نمیشه

فرزان
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۰:۲۵ ق٫ظ

دیگه نظام آموزشی مونده چیجوری میتونه به کسایی که واقعا دنبال علم دانشن ضربه بزنه هر دفعه یه راه جدید میسازن.همه متوجه میشن و مثل روز روشن که این یک حرکت اشتباهه،و فقط باعث نابود شدن آرزوهای جویندگان علم میشه.

سارا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۱ ب٫ظ

میشه یکی بگه این تصویب شده یا نه؟
واقعا با این کارشون دارن آینده ی خیلیا رو خراب میکنن خیلیا ممکنه برای دوره ی لیسانسشون تحت تاثیر خانواده و مدرسه قرار گرفته باشن و تازه فهمیده باشن چی میخوان واقعا باید برای همه چیزه مردم تعیین تکلیف کنن واقعا چن ساله میخوان این کنکورو حذف کنن زورشون نرسیده همه رو دارن هر سال بدبخت میکنن حالا تصمیمای جدید برای بیشتر بدبخت کردنه ما گرفتن.
میشه
بگین کجا باید امضا جمع کنیم؟

Elnaz
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۵۰ ب٫ظ

این چه قانون مسخره ایه … خیلیا وسط راه مسیر زندگیشون عوض میشه و این مسبر میانبر میتونه براشون یه پله موفقیت بزرگ باشه .. گندکاری کار نابلد هارو چرا میارین وسط راه اونایی که دارن واقعا تلاش میکنن .. این چه حرفیه اونم بعد از این همه سال همینطوری ناامیدی و بی انگیزه بودن بیداد میکنه با این کار که علنا روح خیلیا کشته میشه !!
مسیر اعتراض ما ادمهای معمولی پس کجاس ما که پارتی نداریم حرفمون شنیده بشه

مهرنوش
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۰۹ ب٫ظ

تو سایت فارس من کمپین مخالفت با این مصوبه راه افتاده .. حمایت کنید

دانشجو
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۰۹ ب٫ظ

اصلا معنی نداره این قانون… استعداد و توانایی مگه به مدرکه؟!!!! ولی گاهی برای شکوفایی بهتر استعدادها نیاز به دوره های آکادمیک هست و همیشه و برای هر کسی و در هر مقطعی باید راه هموار باشه… پس از این به بعد حتما کسایی که علوم سیاسی خوندن حق سیاستمدار شدن رو دارن؟!!! کسایی که ادبیات خوندن حق شاعری دارن؟!!! کسایی که موسیقی خوندن حق نواختن ساز دارن؟!!! کسایی که کشاورزی خوندن حق فعالیت در صنعت کشاورزی دارن؟ کسایی که صنایع خوندن حق تاسیس کارخونه دارن؟!!! و … به کجا میشه رسید به نظرتون با این دیدگاه؟!!! چرا سد جلوی استعدادها باید گذاشته بشه؟ چرا باید راه تحصیل علم و پرورش اندیشه ها محدود بشه؟!!! ظلم بزرگیه به خدا!!!

نرگس
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۷:۵۰ ب٫ظ

الان باید چیکار کنیم واقعا

حسین
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۳۸ ب٫ظ

واقعا دولت محترم تدبیر وامید در آخرین لحظات هم دست از شیرین کاری هاش برنمیداره. من برق خوندم وکارم حسابداریه وخیلی هم به این کار علاقه دارم. الانم حاظرم با هر حسابداری تو این رشته رقابت کنم. چرا نباید بتونم ارشد این رشته رو بگیرم

M
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۷ ب٫ظ

هفته آینده مشخص میشه که این مصوبه تایید میشه یا نه؟
اگر کسی میدونه بگه

نوید
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۵ ب٫ظ

سلام و وقت بخیر
مزخرفترین قانون هستش
کارشناسی روانشناسی خوندم و هفت سالی میشه که زندگیم شده کارای تحقیقاتی در زمینه کشاورزی و باغبانی و امسال ارشد باغبانی شرکت کردم و اگه قبول نشم ، مطمئنن تصمیم دارم سال دیگه بازم ارشد باغبانی شرکت کنم .
استخدام رسمی رو بیخیال شدم ، مدیر یه جایی بودم رو بیخیال شدم، سرپست یه مرکز رو بیخیال شدم ، حتی مجوز یه دفتر روانشناسی گرفته بودم رو بیخیال شدم که تا راحت بتونم ارشد باغبانی بخونم و به تحقیقاتم برسم .
قطعا این قانون ظلم به خیلی ها هستش

سحر
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۴۷ ب٫ظ

واقعا این تصمیم مزخرفه.همه جای دنیا تو هر رشته ای که بخوای رو میتونی بخونی.آخه این چه تصمیمیه؟

M
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۴۷ ب٫ظ

هفته آینده مشخص میشه که این مصوبه تایید میشه یا نه؟
اگر کسی میدونه بگه

مهدی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۳۹ ب٫ظ

در بند ۳ گفته شده که دفترچه آزمون ارشد ۱۴۰۱ از مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر می شود، یعنی ثبت نام هم از مرداده؟، همیشه ثبت نام ارشد از اواخر آذر ماه می بود تا همه بتونن فارغ التحصیل بشن و امکان ثبت نام و شرکت در آزمون رو داشته باشند

ابوالفضل
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۲۳ ب٫ظ

واقعا آدم باید تاسف بخوره
اگه کنکور ملاک مناسبی نیست از روش‌های دیگه برا جذب دانشجو در ارشد استفاده کنین مثل دانشگاههای تاپ خارجی نه اینکه کلا کسی نتونه مسیر زندگیشا عوض کنه

ابراهیم
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۱۸ ب٫ظ

خدا رو شکر امسال شرکت کردم وگرنه از سال دیگه باید میرفتم ادامه همون رشته مزخرف لیسانسم می خوندم

مهدی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۳۹ ب٫ظ

فکر نکنم مجلس تاییدش کنه

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

خداکنه تایید نشه
هفته دیگ مشخص میشه

پویا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

باید امضا جمع کنیم یکی که بلده کمپین داخل سایت پیام من تشکیل بده ب مام بگه اطلاع رسانی کنیم

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

اره موافقم
چون هفته دیگ قراره بره مجلس و تصمیم گیری کنن

احمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

به مجلس که نمیره
مگه لایحه هست :))

احمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۷:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

خیر !!
به نظر نمیرسه اینقدر زود پیش بره.

حسین
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۷:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

قرار نیست مجلس تصویب کنه. قراره شورای سنجش تصویب کنه

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۲۰ ب٫ظ

امضا باید براش جمع کنیم چون قراره هفته دیگ بره مجلس

پویا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

باید ب مجلس فشار بیاریم ایا مجلس کارای مهمتری مثل معیشت مردم نداره ک وقتشو سر اینکارا میزاره

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۲۰ ب٫ظ

بچه ها لطفا توی سایت فارس بگین ک لغو کنن مصوبه رو

مهرنوش
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۱۲ ب٫ظ

چه قانون مسخره و شوکه کننده ای.. باید براش امضا جمع کنیم بچه ها.. تو سایت فارس من.. اصلن زیر بار نباید بریم.. یعنی چی با اینده ما براحتی بازی میکنن؟؟

حسین ابوالقاسمی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۱۰ ب٫ظ

این که ظلم واضحه.

ضعف در مدیریت آموزش رو با پاک کردن صورت مساله حل میکنند؟؟؟

اگر کسی فیزیک خونده، ولی مثلا به روانشناسی هم علاقه داشته و سوادش در این رشته از اساتید این فن هم بیشتر شده، نباید در رشته مورد علاقه ش ادامه تحصیل بده؟؟؟

تفاوت ما با کشورهای اسکاندیناوی همین جاست: اون ها مساله رو حل میکنن، ما پاک میکنیم.
و احتمالا کسانی که این تصمیم رو گرفتند رشته ارشدشون به کارشناسی شون مرتبط نیست.

یه سوزن به خودت بزن، یه جوالدوز به دیگران.

احمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۱۰ ب٫ظ

در بهترین دانشگاههای دنیا مثلا در المان یا سوییس استادهاشون در چند رشته مختلف درس خوندند.
مثلا کامپیوتر زیست شناسی شیمی هر سه از لیسانس تا دکترا. و این باعث شده تو رشته مثلا بیوانفورماتیک یا مثلا رشته زیست شناسی محاسباتی یا انواع رشته های زیست پزشکی ، بسیار خلاقانه و موثر پیشرفت کنند.
البته در کشورهایی مثل آنگولا، همه تا اخر عمر همون رشته خودشون رو دنبال میکنند.
ما داریم به کدوم سمت میریم؟؟؟؟؟

لطفا کشور عزیز مارو از مسیر درست پیشرفت علم خارج نکنید!

احمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

دوستان برداشت اشتباه نشه خدای نکرده.
منظورم هرگز ایراد از ادامه یک رشته واحد نبود.
نه بهیچوجه.

بلکه منظور من فقط در مورد بعضی اشخاصی است که دوست دارند راه جدیدی را ادامه بدن یا سیستم گذار باشند یا بخواهند کار جدیدی انجام بدهند. یا هدفی دارند که فقط مسیرش از میان رشته های میان رشته ای میگذره.

بیشتر باید به شکل کلان بهش نگاه کرد. وگرنه خیلیها دوست دارند فقط در رشته خودشون کار کنند. که این هم البته لازمه.

بنظرم مسئولینی که میخوان در سیستم اموزشی دائما یه رویه ای رو عوض کنند ایکاش بجای این “تغییرات دردناک”
به فکر ” بهبود وضعیت کنونی” بودند.

مثلا اینکه بودجه تحقیقاتی دانشجویان و دانشگاهها رو بیشتر میکردند.

بنظرم بزرگترین مشکل ما الان اینه.

نه اینکه کی دوست داره چی بخونه.

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۰۶ ب٫ظ

حداقل از دوسه سال قبلش میگن ک بقیه یک کاری بکنن یک شبه میان قانون میزارن

محمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۰۰ ب٫ظ

الان من ک روانشناسی هستم نمیتونم برم زبان؟!

کتایون
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۰۰ ب٫ظ

اکثر بچه ها برنامه ریزی کردن برای ۱۴۰۱،کلی هزینه کردن.چرا الان؟همه چیز ما رو اصوله؟درسته؟مشکل نظام آموزشی این بود فقط؟؟؟؟؟؟؟

شهاب
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۵۷ ب٫ظ

چرا اینهمه دست کاری روی کنکور انجام میدن
با این بی تدبیری داریم بیچاره میشیم یه بار کنکور آزاد و دولتی رو تلفیق می کنند یه بار تکمیل ظرفیت رو برمیدارن حالا هم که شب خوابیدن صبح چنین تصمیم گرفتند
آیا فکر نمی کنند تکلیف کسانی که چند سال پشت کنکور موندن تا رشته مورد علاقه شون رو قبول بشن با این تصمیم یهویی عمر جوانهای مردم رو به فنا دادن

کتایون
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۵۶ ب٫ظ

واقعا تاسف اوره این تصمیم مزخررررررف

مهدی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۴۳ ب٫ظ

سلام
ینی کسی که رشته کارشناسیش مهندسی برق بوده نمی تونه بره مهندسی مکانیک
یا کسی که مهندسی کامپیوتره نمی تونه بره مکانیک

خودم
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۲۹ ب٫ظ

برای مثال کسی که جامعه‌شناسی خوانده، نخواهد توانست روان‌شناسی بخواند. مسئولان که خبر ندارند در آسیب‌شناسی روانی سه عامل زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در اختلالات اثر دارند. روان‌شناسی اجتماعی و مددکاری هم که ربطی به علوم اجتماعی ندارند. حتی کشورهایی که دانشگاه‌های قوی و کیفیت آموزشی بالایی دارند هم راه ورود استعدادها -استعدادیابی- را باز گذاشتند. اینجا که کیفیت آموزش محدود به یک یا دو استاد بهترین دانشگاه‌هاست و رسماً برای مقطع ارشد و دکترا استادی که صلاحیت این دو مقطع را داشته باشند، نداریم مگر همان یک یا دو استاد.

پویا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۲۸ ب٫ظ

اینا چرا با سلیقه خودشون تصمیم میگرین ب فکر دانشجوی بدبخت نیستن.باید داخل سایت فارس من امضا جمع کنیم تا شاید مجلس کاری کنه

مهرنوش
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

دقیقن.. صد در صد.. باید امضا جمع کنیم

پویا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهرنوش

من خواستم انجام بدم داخل سایت فارس من نتونستم هرکدوم بلدین انجام بدین حمایت کنیم همه،اگه ب پنجاه هزارامضا برسیم مجلس پیگیره میکنه،باید پشت همو بگیریم و گرنه مث تصمیم های روحانی هزاران جوان بدبخت چهارسال عمرمونوب تباهی میدن،هرکاری میتونید انجام بدین داخل گروهاتون بگید،

احمد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۱۰ ب٫ظ

بنظرم اینقدر باید روی ادراک فارغ التحصیل کارشناسی اعتماد بشه که اجازه بدهند خودش تصمیم بگیرد.

در ثانی نگاه ادمها در بعد از دبیرستان با نگاهشان در بعد از دوره کارشناسی بسیار متفاوت است.

و کجای دنیا شما چنین اجباری میبینید؟
تمام علوم به هم مرتبط هستند و شما نمیتونید بین شاخه های علوم مرزهای آهنین بکشید.

این باعث میشه دانشجوها بیشتر کشور رو ترک کنند.

در زمانیکه دنیا داره میره سمت رشته های بین رشته ای، شما میخواهید بین رشته ها حصار بکشید؟
این دقیقا خلاف جهت پیشرفت علم است.

و هرگز نظر کارشناسانه ای نیست .

نگین
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰ ب٫ظ

به جای اینکه از پایه اصلاح بشه فقط دارن شاخ و برگ ها رو می چینن
باید یه فکر به حال اون بچه هایی بکنید که توی کنکور کارشناسی خیلی هاشون بدون در نظر گرفتن علاقه به اجبار خانواده و تحت تاثیر شرایط مجبور میشن رشته ای رو بخونن که باب میلشون نیست توی سن ۲۳،۲۴ سالگی تازه خودش رو پیدا میکنه و حق داره بره دنبال علاقه اش اما این حق با این قانون ازش گرفته میشه !!!!

M
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹ ب٫ظ

این مصوبه،تغییر گرایش هم شامل میشه؟یعنی کسی که کارشناسیش مدیریت صنعتی هست میتونه برای ارشد مدیریت مالی بخونه یا نه

مهدی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  M

این گفته رشته های غیر مرتبط مدیریت ها کلا باهم ارتباط دارند

aazz
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

به نظرتون با لیسانس اقتصاد بازرگانی میشه مدیریت بازرگانی شرکت کرد؟؟

نیلوفر
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۵:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  aazz

ینی از رشته‌های فنی دیگه نمیشه ارشد مدیریت خوند؟؟؟ مگه میشه!!! مدیریت توی همه زمینه‌ها کاربرد داره و تقریباً به همه رشته ها مرتبطه

محمد مهدی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴ ق٫ظ

هر دم از این باغ بری می رسد

نیلوفر
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

این تصمیمو باید زودتر میگرفتن بخصوص رشته های هنر یارو لیسانسش حقوقه فقط به خاطر علاقش میاد طراحی میخونه خوب اون که نمیتونه یه مداد دستش بگیره جای کسیو تو دانشگاه اشغال میکنه که حقشه.. تصمیم واقعا به جا ممنون …

Dsm
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

سوال: وقتی کسی که چهار سال یه چیز دیگه خونده میاد با کسانی رقابت میکنه که چهار سال همون رشته رو خوندن و تازه رتبه بهتری هم میاره، چه نتیجه ای میشه از این موضوع گرفت؟

میلاد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

دوست عزیز، بنده رشتم هنر بود، ارشد رفتم یکی از رشته های علوم انسانی در دانشگاه اصفهان و در حال حاضر هم درمجموع چهار ترمی که گذروندم، رتبه نخست کلاسم با اختلاف دو نمره معدل نسبت به نفر دومی که از همون رشته در دوره لیسانس اومده! این چه حرفیه آخه، کسی که تونسته ازون فیلتر کنکور (بدون سهمیه البته) عبور کنه و قبول بشه، قطعا صلاحیت علمیش از کسایی که چهار سال با تقلب و صرفا پاس کردن نمره یک لیسانس رو گرفتن بسیار بالاتره. دوره لیسانس عموما با اجبار خانواده و اجبار سربازی و هزار مشکل دیگه همراهه که عمدتا باعث میشه خیلیا اون چیزی که بهش علاقه دارن رو نتونن برن ولی در دوره ارشد و دکتری به واسطه افزایش سن و درک و استقلال فردی، امکانش رو پیدا می کنن. این مصوبه استعداد و علاقه بسیاری از افراد رو با خاک یکسان می کنه و در هیچ کجای دنیا چنین چیزی رو مشاهده نمی کنین

شقایق
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  میلاد

واقعا درست میفرمایید. خیلی اوقات مسیر زندگی و علایق ما بعد از لیسانس تغییر میکنه. من معماری خوندم ولی ۶ سال بعد از فارق التحصیلی به دلیل علاقه و مطالعه زیاد در رشته روان شناسی تصمیم به خوندنش گرفتم. حتی میدونم تو دکترا روی چه تزی میخوام کار کنم. هرکسی هم من و میبینه فکر میکنه روان شناسی خوندم در حالی که میشناسم روان شناسایی رو که جز مدرک هیچی ندارن.
واقعا این تصمیم عاقلانه نیست وقتی برای انتخاب معیارهای دیگه ای مثل مقاله پژوهشس هم مطرح نیست

میلاد
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

دقیقا، کاملا صحیح می فرمایید. منم به شخصه از اواسط دوره لیسانس بود که تصمیم گرفتم اون رشته ای که همیشه بهش علاقه داشتم رو ادامه بدم برای ارشد. واقعا هر جور نگاه می کنم بسیاری از اساتید مطرح در دانشگاه های دنیا لیسانس غیر مرتبط دارن و حتی خیلیاشون ارشد غیر مرتبط با دکتری! اصلا چنین قانونی در هیچ کجای دنیا وجود نداره و به توانایی و صلاحیت علمی افراد در قالب مصاحبه، مقاله، کتاب و… نگاه می کنن نه عنوان رشته لیسانس و دیپلم. چند وقت قبل درخواست اپلای برای یکی از دانشگاه های فنلاند فرستادم و اتفاقا خیلی استقبال کردن از اینکه دوره لیسانسم رشته ای از هنر بوده و تاکید داشتن از بخش هایی از اون و توانایی ای که در قالب لیسانس کسب شده حتی میشه در تلفیق با رشته ارشدم برای تز دکتری بهره برد! واقعا تعجب می کنم چگونه چنین تصمیم های فاجعه باری گرفته میشه…

Sonia
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

یارو وقتی میتونه توکنکور هنر رتبه بیاره و قبول شه ینی مدادهم میتونع دستش بگیره..بجای اینک رقیباتونو کم کنین تلاشتونو بیشتر کنین😉

نیلوفر
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۵:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  نیلوفر

هر کسی که علاقه، استعداد و شایستگیش رو داره به راحتی می‌تونه جای شمارو بگیره. حتی اگه نذارن توی دانشگاه ادامه تحصیل بده.

وندا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

چقدر اعصابم خرد شد ! تمام برنامه ریزی ‌و هزینه ای که کرده بودم از بین میره ! چطور می تونن اینکارو کنن !

کتایون
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  وندا

موافقم!!!!!!!!!

وندا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱ ق٫ظ

یعنی چى ؟ یعنی الان منی که رشته کارشناسیم زمین شناسی بود و این رشته رو دوست ندارم سال دیگه نمی تونم رشته دیگه کنکور بدم ؟
این خیلی بی انصافی ! باید ترک تحصیل کنم ؟

عرفان
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  وندا

الان مثلا زمین شناسی ارتباطی به روانشناسی نداره پس مرتبط نیستند طبق این مصوبه به شما اجازه شرکت در کنکور روانشناسی را نمی دهند یا باید تو رشته خودت باشی یا نهایتش تو ی رشته نزدیک (مرتبط) با رشته خودت !

زهره
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  وندا

باید حداقل چهار سال برای اجرا زمان بدن
که اقلک اونی که الان کنکور میده بدونه تو همین رشته گیره دیگه
و با چشم باز انتخاب رشته کنه برای دوره ی کارشناسی
شب میخوابن یهو صبح پامیشن خلاقیت جدید رو میکنن.

پویان
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰ ق٫ظ

من الان دانشجوی مقطع ارشد رشته مهندسی عمران و گرایش مهندسی ژئوتکنیکم،چون می خوام از پایان نامم مقاله علمی پژوهشی ارائه بدم تا آبان ماه نمی تونم دفاع کنم که فارغ التحصیل بشم،
حالا دو تا سؤال که اگه راهنمایی کنید ممنون می شم
من می خواستم بعد از این گرایش در همین رشته مهندسی عمران اما گرایش دیگری ( مهندسی محیط زیست) ارشد مجدد بگیرم، با این مصوبه آیا امکانش هست؟، کارشناسیم هم مهندسی عمران-عمران بوده.
و با توجه به اینکه گفته شده دفترچه آزمون ارشد ۱۴۰۱ در مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر می شه آیا ثبت نامش هم همون موقع است؟، چون اگه اینطور بشه افرادی مثل من و حتی دوستانی که کارشناسی اند و هنوز فارغ التحصیل نشدن و مدرک نگرفتند طبق ضوابط دفترچه تا سال های قبل نمی تونستن ثبت نام کنن، اصلا” به همین خاطر زمان ثبت نام همه کنکور ها شامل کارشناسی، ارشد و دکتری نیمه دوم ساله ( ارشد اواخر آذر ماه) تا این مشکلات پیش نیاد، حالا اگه بخوان از مرداد ۱۴۰۰ برای ارشد ثبت نام رو باز کنن پس تکلیف ما و امثال ما چی می شه؟

عرفان
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

به به !
گل بود و به سبزه نیز آراسته شد .
فقط حضرات زودتر این رشته های مرتبط رو معلوم کنن تا بدونیم چکاره ایم.
برام جالبه چرا هیچ کسی برای اشتغال و کار این جوانها کاری نمی کنه فقط کار این مسئولین شده ور رفتن با این کنکورها.
ی دکان هم برای خودشون درست کردن بنام شورای سنجش و پذیرش دانشجو که کارشون فقط بازی کردن با روح و روان جوانها است بیا اینم قانون جدیدشونه !!!
اصلا آرامش و تمرکز برای جوان ایرانی حرامه .

محسن
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶ ق٫ظ

رشته مرتبط با کارشناسی یعنی چی؟ یعنی فقط همون رشته کارشناسی رو میتونه شرکت کنه؟ یعنی مثلا مهندس مکانیک نمیتونه هوافضا شرکت کنه؟

عرفان
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  محسن

نه . مکانیک و هوافضا مرتبط حساب میشه احتمالا منظورشون اینه که فردی که لیسانس مکانیک یا کلا مهندسی داره نره مدیریت یا روانشناسی یا کلا علوم انسانی بخونه بیشتر هدفشون از این طرح اینه .

سارا مظاهری
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  عرفان

چرا نخونه؟ مهندسیا تو مدیریت از همه قویتر و بهترن

عرفان
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  سارا مظاهری

چراش رو باید از مسئولین پرسید ؟
طبیعیه که بچه های مهندسی تو رشته های علوم انسانی (مدیریت حسابداری روانشناسی اقتصاد …) معمولا قوی عمل میکنن.
شاید استدلالشون اینه که ورود بچه های مهندسی به سایر رشته ها عرصه رو برای دانشجوهای اون رشته تنگ میکنه چون بمراتب اون رشته ها به نسبت درسهای مهندسی راحت ترن و ی دانشجوی فنی اگر علاقه داشته باشه راحت می تونه از پسشون بربیاد.

محسن
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

تصمیمات باید عاقلانه گرفته شه!!
شاید یه مهندس دوست داره بره ارشد مترجمی زبان بخونه..چون مرتبط نیست نمیتونه.چه قانون مسخره ایه؟!

زهره
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  سارا مظاهری

ارشد برخی گرایشات مدیریت اصلن کامل الان منحصر به فنی هاس

Masoum
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  زهره

الان من که حسابداری خوندم نمیتونم مدیریت کسب و کار یا همون mbaبخونم؟

aazz
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

به نظرتون با لیسانس اقتصاد بازرگانی میشه مدیریت بازرگانی شرکت کرد؟؟

عادله
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

چه مزخرف!

Po
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۶ ق٫ظ

این که دفترچه آزمون ارشد ۱۴۰۱ از مرداد ماه منتشر می شه یعنی ثبت نامش هم همون موقع است؟
همیشه ثبت نام کنکور ارشد اواخر آذر ماه بوده و امتحانش هم اوایل خرداد ماه،
تازه اگه به تعویق نیفته می خوان کنکور ارشد ۱۴۰۰ رو تو ۶ و ۷ و ۸ مرداد ماه برگزار کنن، چطوری دفترچه آزمون ارشد ۱۴۰۱ تو مرداد منتشر می شه؟،
من الان تا شهریور نمی تونم تو این آزمون ثبت نام کنم چون کارشناسیم مدرکش اون موقع میاد، لطفا” اگه کسی می دونه راهنمایی کنه.

عادله
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  Po

میتونی ثبت نام کنی ربطی نداره

محمد
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۷:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  عادله

من الان ترم ۶ کارشناسی هستم. میتونم کنکور ارشد۱۴۰۱ شرکت کنم ؟؟ یعنی مهر ۱۴۰۱ وارد دانشکاه شم