تغییرات کنکور ارشد ۱۴۰۲ چیست؟

مهم ترین تغییرات کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ وزارت علوم نسبت به سال‌های گذشته، تغییر تاریخ برگزاری آزمون است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

در مهرماه سال ۱۴۰۰، منصور کبگانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره مکانیسم‌های اجرایی تغییر کنکور در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ما مطمئن هستیم که برای این تغییر بزرگ باید تعداد زیادی آیین‌نامه و شیوه‌نامه از سوی شورای سنجش و پذیرش کشور تنظیم شود. در این مسیر در هفته گذشته اولین جلسه اجرایی سازی کنکور ۱۴۰۲ در ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد و خوشبختانه هر سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و بهداشت کارگروه‌هایی را تشکل و گزارش‌هایی ارائه دادند. گزارش وزرا باعث شد که از نگرانی‌های ما کاسته شود چراکه داوطلبان آینده باید با خیالی آسوده و بدون نگرانی در کنکور ۱۴۰۲ حضور یابند.

کبگانیان در پاسخ به اینکه آیا آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز همانند کنکور تغییر اساسی خواهند کرد، گفت:

در مورد این آزمون‌ها قرار است سیاست‌هایی را طراحی کنیم و با همکاری مجلس این موضوع را جلو می‌بریم. خصوصاً تغییر در آزمون دکتری مسئله مهمی است چرا که اکثر دانشگاه‌ها سیستم کنونی را بهینه نمی‌دانند و از نحوه پذیرش ناراضی هستند.

اما در نهایت تغییر خاصی در نحوه برگزاری و پذیرش کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ ایجاد نشد.

پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور مبتنی بر نیاز

وزیر علوم در مهرماه ۱۴۰۱ از تصویب طرح «استادمحوری» برای استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: بر این اساس هر استادی می‌تواند دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند.

برخلاف تصور قبلی، این روش جایگزین پذیرش از طریق آزمون کارشناسی ارشد نشد؛ یعنی تغییراتی در کنکور ارشد لحاظ نشد و این طرح در کنار کنکور اجرایی خواهد شد.

این طرح برای استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. تمام اعضای هیات‌علمی که به جذب استعدادهای درخشان تمایل‌ دارند می‌توانند از این طرح استفاده‌کنند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیات‌ علمی می‌تواند دانشجو در این فرآیند جذب‌ کند. 

جزییات آیین نامه پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور هنوز اعلام نشده است.

تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد در سال ۱۴۰۲

در حالی که عموما زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد در اردیبهشت یا خرداد بود، اما در سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش اعلام کرد که کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در اسفندماه برگزار خواهد شد. در حالی که آزمون دکتری ۱۴۰۱ صبح روز یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود، تاریخ برگزاری آزمون ارشد عصر روز یازدهم اسفند و صبح و عصر دوازدهم اسفندماه است.

زمان ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲

با وجود تغییر تاریخ برگزاری کنکور ارشد، زمان ثبت نام این آزمون تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشت و در آذرماه بود. اما مهلت مجدد ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد که عموما در بهمن‌ماه در نظر گرفته می‌شد، در سال ۱۴۰۲ حذف شد.

اعتراض به زمان برگزاری کنکور ارشد ۱۴۰۲

در پی تغییر زمان آزمون ارشد ۱۴۰۲، تعدادی از داوطلبان نسبت به این موضوع اعتراض کردند و خواستار تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۲ شدند. اما سازمان سنجش تاکید کرد که زمان کنکور کارشناسی ارشد تغییری نخواهد کرد.

آیا احتمال حذف کنکور ارشد ۱۴۰۲ وجود دارد؟

خیر. ثبت نام از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و جزییات برگزاری کنکور هم اعلام شده است.

دفترچه کنکور ارشد ۱۴۰۲ را از کجا دانلود کنم؟

جهت دریافت دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ کلیک کنید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
گل
تیر ۲۲, ۱۴۰۱ ۱:۱۶ ق٫ظ

همیش بالامالاهاصدرنشینن اوناکه پولدار اوناکه بدشانسی معدلشون کم شدبریم یه گوشیم بشینیم کشکمونابسابیم دوردانشگارفتناخط بکشیم هرکی اعتراض داره به سازمان سنجش بیارهااینجا بشینیم پیام بدیم چه فایده ایناکارخودشونامیکنن گندمیزنن به همه چی ۴۰درصدا

فاطمه
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۸:۲۲ ب٫ظ

سلام کنکور ارشد ۱۴۰۲ غیر مرتبط پذیرش ندارد؟

زینب
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۷:۱۹ ب٫ظ

سلام
ببخشید امسال میشه ارشد رشته غیر مرتبط امتحان داد؟

صبا
مهر ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  زینب

بله میتونید

دختر زمستان
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷ ق٫ظ

خب الان سوابق ۴۰ درصد شده یعنی معدل چقدر باید باشه تا تاثیر بزاره؟

سایه
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  دختر زمستان

معدل در کنکور کارشناسی ارشد به اندازه …درصد در تعیین رتبه شما اثرگذار است. اما خود این معدل با توجه به دانشگاه محل تحصیل در مقطع کارشناسی در یک عدد بزرگتر از ۱ ضرب شده و معدل مؤثر نام گذاری میگردد. معمولاً این ضریب بین ۱ تا ۱/۱ می ­باشد

سهراب
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  سایه

این ضریب هرگز جوابگوی تفاوت «بسیار زیاد» سطح دانشگاهها نیست!

سهراب
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۹:۲۸ ب٫ظ

ببینید، در بعضی دانشگاهها مرسوم است که نمره خوب ندهند، چون کلاس استاد میاید پایین!
ولی در بعضی دانشگاههای دیگر برعکس است.

اگر بخواهید تاثیر معدل کارشناسی را معیار قرار دهید از آنجا که سطح دانشگاهها و شرایط نمره دهی متفاوت است، عدالت نخواهد بود.

سوال اینجاست که:

چرا از نظر شما کنکور ارشد، معیار سنجش مناسبی نیست؟؟

اگر کسی معدلش بالا باشد، نتیجه کنکورش هم خوب میشود، مگر اینکه با تقلب و… نمره آورده باشد.

بگذارید یکبار هم که شده یک امتحان منصفانه بنام کنکور برگزار شود.

نگران استرس دانشجویان نباشید و کمی انتظار قوت نفس و خودساختگی از آنها داشته باشید.

محمد...
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سهراب

سلام دقیقا درسته و حرف شما را به حق قبول دارم…فرضا مایی که دانشگاه فردوسی مشهد زبان انگلیسی خوندیم داغون شدیم و دستمون دراومد تا معدلمون بشه چهارده یا پونزده حتی اون خرخونش..ولی یکی دیگه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی با شرایطش که قابل احترام هم هست معدلش شده نوزده و نیم در زبان انگلیسی…وقتی هم ضریب تاثیرش میاد من با اون معدل مثلا می خوام بشم شونزده و خورده ای ولی اون با همون معدل هم تفاوتی هم با ضریب تاثیر نکنه از من جلوتره…کلا عادلانه نیست بعضی از چیزای سنجش..خدا خودش همه ما رو به راه و طریقت راست هدایت کنه.موفق باشید

محمد...
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سهراب

دینمون دراومد..(اشتباه تایپی)..

مینا
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۷:۳۵ ب٫ظ

یعنی برای ارشد سال آینده میخوان تاثیر معدل رو ۴۰ درصد کنن!!؟ چه خبره!! خب بایدحداقل دو سال زودتر اعلام کنن که هر کسی شرایطش رو نداره بتونه زودتر خودش رو برای رتبه‌ی مورد نظرش آماده کنه. اینطور اگر کسی معدلش کم باشه و فرصت ادامه تحصیل نداشته شانس برای پذیرش داشگاه خوب خیلی خیلی کم میشه!!!

علی مولوی
مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

خیر فعلا کنکور کارشناسی صحبتش هست

محمد
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

دکترا هم باید مثل ارشد و لیسانس باشه ، تو سیستم فعلی پذیرش دکترا استادا معمولا دانشجوهای ارشد خودشونو قبول میکنن

سعید
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

درمورد آزمون دکتری تنها راه و بهترین راهش اجرای یک امتحان کنکور علمی مشترک برای هرکدام از رشته هاست..
مصاحبه و سوابق تحصیلی و …و….یعنی راه برای اجرای سلایق و پارتی بازی ..امکان نداره عذالت بامصاحبه رعایت بشه

محمد...
مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

سلام دقیقا همینطوره…در آزمون دکتری تراز علمی عملا خیلی مؤثر نیست..مصاحبه هست که سرنوشت سازه و ممکنه مصاحبه کننده ازت خوشش بیاد یا نیاد.

حامد
مهر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

نه تنها نظام سنجش بکله نظام آموزش هم در ایران از بنیاد ناکارآمد هست. متاسفانه چنین طرح هایی نه تنها مشکل رو حل نمیکنه بلکه مشکلی هم بر مشکلات قبلی اضافه میکنه. مشکل بنیادین هست مثل همه زمینه های دیگه کهاگه بخواد تغییر بنیادی بشه منفعت خیلی ها به خطر میوفته و….