فراگیر کارشناسی ارشد ۱۴۰۱؛ سرشار از ابهام و ایراد

ثبت نام آزمون‌های کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد و پیام نور در حالی رو به اتمام است که هنوز سازمان سنجش به ابهامات رابطه بین این دو پذیرش پاسخی شفاف نداده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، در سال ۱۴۰۱، برای اولین بار دانشگاه آزاد اسلامی هم به قافله پذیرش کارشناسی ارشد فراگیر پیوست. در این آزمون، سوالات کنکور به جای منابع کنکوری، از دروس ترم اول دوره کارشناسی ارشد طرح می‌شود و پس از قبولی در آزمون، داوطلب مستقیما وارد ترم دوم مقطع ارشد خواهد شد.

پس از انتشار دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد، داوطلبان بسیاری از این موضوع که این دفترچه کاملا مشابه دفترچه دانشگاه پیام نور است خوشحال شدند؛ چرا که این تشابه به معنای یکسان بودن منابع مطالعه دو آزمون بود.

اما نکته عجیبی که در این دفترچه و در اطلاعیه‌های ثبت نام وجود داشت، تاریخ برگزاری آزمون بود که کاملا منطبق بر زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور و ۲۴ تیرماه ذکر شده بود.

این همزمانی باعث ایجاد سوالات بسیاری در ذهن داوطلبان این نوع پذیرش کارشناسی ارشد شد. خبرنگار مسترتست از همان روز اول و با توجه به سوالات فراوان داوطلبان، پیگیری های لازم را از سازمان سنجش آموزش کشور انجام داد تا به این ابهامات پاسخ داده شود؛ اما متاسفانه هنوز هم سوالات ساده و مقدماتی در مورد این دو آزمون بی پاسخ مانده است.

مشکلات برگزاری همزمان کارشناسی ارشد فراگیر آزاد و پیام نور

در صورتی که تاریخ یکسان برگزاری دو آزمون فراگیر به معنای برگزاری همزمان آنها باشد و در واقع یک آزمون با دو نوع پذیرش صورت گیرد، باید به این سوالات اساسی در مورد این پذیرش‌ها پاسخ داده شود:

۱- مشکل داوطلبان شرکت کننده در دو رشته متفاوت

با توجه به مجزا بودن ثبت نام این دو آزمون، ممکن است برخی داوطلبان در دو رشته مختلف ثبت نام کرده باشند، در این صورت تکلیف این داوطلبان چه خواهد شد و چگونه می‌توانند در هر دو آزمون شرکت کنند؟

۲- مشکل هزینه پرداختی بابت آزمون

در صورتی که این دو آزمون یکسان هستند، چرا دو هزینه مختلف از داوطلبان اخذ می‌شود؟ قطعا بخشی از این هزینه مربوط  به فرآیند گزینش و تشکیل پرونده و … است که باید جداگانه دریافت شود؛ اما اصل هزینه که مربوط به برگزاری آزمون است چرا باید دو بار گرفته شود؟ قطعا در صورت یکسان بودن دو آزمون باید هزینه دریافتی به داوطلبان بازگردانده شود.

۳- مشکل خستگی شرکت در دو آزمون در یک روز

در صورتی که قرار است مثلا این دو آزمون به صورت صبح و بعدازظهر (صبح یکی و بعدازظهر دیگری) برگزار شود، داوطلبانی که تنها در یک آزمون ثبت نام کرده اند، نسبت به داوطلبانی که در هر دو آزمون ثبت نام کرده‌اند عملکرد بهتری خواهند داشت که باعث بی‌عدالتی و تبعیض بین داوطلبان می‌شود. ضمن این که اگر قرار است دو نوع سوال طراحی شده و دو آزمون برگزار شود، چه لزومی به برگزاری این دو آزمون در یک روز یکسان است؟

مسائل برگزاری غیرهمزمان کارشناسی ارشد فراگیر آزاد و دانشگاه پیام نور

در صورتی که این دو آزمون همزمان نیستند و این مسئله تنها یک اشتباه است که به زودی اصلاح خواهد شد، باید این مسئله صریحا اطلاع رسانی شده و امکان مجدد ثبت نام هم برای داوطلبان فراهم شود.

قطعا در صورت برگزاری دو آزمون متفاوت با منابع یکسان، داوطلبان زیادی تمایل به شرکت در هر دو آزمون خواهند داشت تا شانس پذیرش خود در دوره کارشناسی ارشد را دوچندان کنند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات