چگونه رتبه برتر کنکور ارشد شویم؟

رتبه برتر شدن در آزمون کارشناسی ارشد از اهداف بزرگی است که بسیاری از داوطلبان این آزمون به دنبال رسیدن به آن هستند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

در این مقاله می‌خواهیم مهمترین چیزهایی که می‌تواند در رسیدن به رتبه برتر کنکور موثر باشد را فهرست کرده‌ایم و هر یک از آنها را شرح داده‌ایم. در انتهای مقاله هم پاسخگوی سوالات داوطلبان عزیز هستیم.

انتخاب رشته درست کارشناسی ارشد

هر کار موفقی نیازمند پی‌ریزی درست است. اولین گام در شروع فرآیند آمادگی آزمون کارشناسی ارشد، انتخاب رشته امتحانی است. در کنار همه چیزهایی که باید در هنگام انتخاب رشته امتحانی به آن توجه داشت یکی از مهمترین نکات، علاقه داوطلب است.

کسب آمادگی در آزمون کارشناسی ارشد و به دست آوردن نتیجه مناسب امری زمانبر است و نیازمند تلاش و کوشش فراوانی است. حفظ توان و انگیزه در این مدت نسبتا طولانی تنها با داشتن علاقه امکان پذیر است. باید عاشق راهی بود که در آن قرار گرفته ای تا بتوانی تا انتهای مسیر را پرتوان ادامه دهی. بنابر این در اولین گام باید رشته محبوب خود را انتخاب کرد.

برنامه‌ریزی آمادگی برای کنکور ارشد

برای برداشتن گام بعدی به سوی رتبه برتر شدن در کنکور کارشناسی ارشد باید به سراغ برنامه‌ریزی درست رفت. شاید بتوان گفت در آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی همه چیز است. خطرات زیادی مطالعات بدون برنامه ریزی را تهدید می‌کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

– بریدن: گرچه بریدن یک اصطلاح خودمانی است اما اصرار داشتیم که از آنها استفاده کنیم . نداشتن برنامه‌ریزی به دلایل زیادی باعث کم آوردن داوطلب می‌شود. یکی از این دلایل وارد کردن فشار زیاد بر خود است. داوطلبانی که برنامه‌ریزی درستی ندارند معمولا در روزهای اولیه و بدون این که برای مطالعه آماده شده باشند شروع به مطالعه با ساعات طولانی می‌کنند که همین امر باعث می‌شود نتواند راه را ادامه دهد. دلیل دیگر این است که نداشتن برنامه‌ریزی درست باعث می‌شود نتوانیم انتظاراتی که از خود داریم را مدیریت کنیم. به همین دلیل به یکباره احساس می‌کنیم که اصلا آماده نیستیم و تصمیم می‌گیریم به کلی کار را کنار بگذاریم. اما اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، خواهیم دانست که مثلا در سه ماه اول قرار است تنها ۴۰ درصد مطالب را بلد باشیم و ندانستن ۶۰ درصد بقیه مشکلی نیست که بخواهد ما را از راه پیش رو ناامید کند.

– هدر دادن زمان: اگر به درستی برنامه ریزی نکنیم ممکن است مطالبی را بخوانیم که لزومی به مطالعه آنها نبوده است یا مثل روی درسی سرمایه‌گذاری کنیم که ضریب چندانی ندارد و در عوض از درس با ضریب بالاتر باز بمانیم.

با توجه به این مسائل قطعا ضروری است که از همان ابتدا، کار خود را با یک برنامه‌ریزی درست پیش ببریم.

مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

بعد از تدوین یک برنامه درست و منطقی نوبت به اجرا کردن آن می‌رسد. در کنکور کارشناسی ارشد، برخلاف آزمون دکتری، تنها چیزی که در ارزیابی داوطلبان مدنظر قرار می‌گیرد تسلط داوطلبان به مطالب علمی و درسی است. پس تنها کاری هم که باید برای رتبه برتر شدن در آزمون کارشناسی ارشد انجام داد یادگرفتن مطالب و روش پاسخگویی به سوالات است. پس بیاید بخش‌های مختلف یک مطالعه درست را با هم ببینیم.

منابع مناسب مطالعه

اولین مسئله در مطالعه درست در کنکور کارشناسی ارشد پیدا کردن منابع مناسب است. تا زمانی که منابع درستی را انتخاب نکرده باشیم مطالعات ما فایده‌ای نخواهد داشت. منابع درست بهره‌وری ما را بسیار بالا می‌برد و کار را برایمان آسان می‌کند.

اما منابع مناسب را از کجا بشناسیم؟ راه‌های مختلفی برای شناخت این منابع وجود دارد. چند مورد از آنها عبارتند از:

– جستجو در اینترنت: به لطف اطلاعات فراوانی که در اینترنت وجود دارد، پیدا کردن منابع برای رتبه برتر شدن در کنکور هم کار دشواری نیست. کافی است چندین ساعت وقت بگذارید و حسابی اینترنت را زیرورو کنید تا بهترین منابع رشته خود را پیدا کنید. برای مشاهده پیشنهادات مسترتست درخصوص منابع کنکور ارشد کلیک کنید.

-بررسی سوالات کنکورهای گذشته: گرچه قرار نیست همان اول کاری سراغ تست و تست زدن بروید اما یک مرور کلی سوالات سالهای اخیر کنکور کمک می‌کند تا منابع آزمون را بهتر بشناسیم.

– مصاحبه رتبه‌های برتر سالهای گذشته: اگر از بین دوستان و آشنایان نزدیک شما کسی رتبه برتر کنکور شده است که فبها. حتما به او مراجعه کنید و تا می‌توانید از او اطلاعات بگیرید. یادتان باشد منابعی که خوانده است جزء اولین سوالاتتان باشد.

اما اگر رتبه برتری در اطرافیان خود ندارید به هیچ وجه نگران نشوید. با کمی جستجو در اینترنت خواهید توانست مصاحبه رتبه های برتر را پیدا کنید. سایت مسترتست از جمله وب‌سایت‌هایی است که این اطلاعات را منتشر می‌کند.

– تطابق با فرصت داوطلب: موقع انتخاب منابع محدودیت های زمانی خود را در ذهن داشته باشید. برای مثال اگر شاغل هستید و نقش پررنگی هم در زندگی خانوادگی خود دارید، احتمالا فرصت زیادی برای مطالعه کنکور ارشد نخواهید داشت. پس سعی کنید سراغ منابع خلاصه و به قول معروف کنکوری بروید. اما اگر زمان زیادی دارید خواندن کتابهایی که با نام منبع اصلی شهرت پیدا می‌کنند را توصیه می‌کنیم.

ساعات مناسب مطالعه

برای رتبه برتر شدن در آزمون ارشد باید ساعت مطالعه خود را هم مدیریت کنید . متاسفانه در پاسخ به سوال چند ساعت در روز باید بخوانم نمی‌توان جواب قطعی داد؛ چرا که این مسئله بستگی زیادی به شرایط علمی، تحصیلی و خانوادگی داوطلب دارد.

اما اگر بخواهیم یک قانون کلی بگوییم و وظیفه تطبیق این قانون با شرایط داوطلب را به عهده خود او بگذاریم باید بگوییم که در فاصله ۱۲ تا ۹ ماه تا کنکور کارشناسی ارشد روزانه ۲ تا ۳ ساعت مطالعه مناسب خواهد بود. از ۹ تا ۶ ماه تا کنکور ۳ تا ۴ ساعت مطالعه روزانه کافی است. از ۶ تا ۲ ماه تا کنکور ۴ تا ۵ ساعت مطالعه عالی است و پس از آن بسته به توانایی داوطلب می‌توان ساعات را افزایش داد.

روند درست مطالعه

عامل دیگر در کسب رتبه برتر در کنکور فوق لیسانس،  روند مناسب کسب آمادگی برای آزمون است. توصیه این است که در ماه‌های اولیه تمرکز داوطلب روی مطالعه منابع باشد و از تست‌ها تنها به عنوان منابع مطالعاتی استفاده شود. به تدریج تست زدن هم به برنامه مطالعاتی افزوده شود و نسبت آن هم با نزدیک شدن به کنکور بالا و بالاتر رود تا در هفته های آخر تمرکز اصلی روی تست باشد.

همچنین نکته حائز اهمیت دیگر در روند مطالعه، توجه به خلاصه کردن مطالب است. در ماههای اولیه مطالعه باید در کنار خواندن منابع آنها را به زبان ذهن خودمان ترجمه و خلاصه کنیم. با نزدیک شدن به کنکور باید مطالعه منابع اصلی کم کم جای خود را به مطالعه همین خلاصه‌ها بدهند. حتی در ماههای آخر باید خلاصه ها را هم خلاصه‌تر کرد تا بتوان در هفته‌های آخر با خواندن آنها مطالب زیادی را مرور کرد.

چگونه تست ارشد بزنیم؟

تست زنی و تمرین جلسه کنکور هم قسمت دیگری از پازل کسب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد است. راه‌حل مشهور این مسئله شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. با شرکت در این آزمون‌ها می‌توانید فضای کنکور را تا حدی تجربه کنید و به عادات تست‌زنی خود هم آگاه‌تر شوید.

یادتان باشد این آزمون ها همگی آزمایشی هستند. مبادا با کسب نتایج ضعیف در آنها ناامید شوید و یا با رتبه تک رقمی بودن در آنها از شدت مطالعات خود بکاهید.

شرکت در جلسه آزمون کارشناسی ارشد

داشتن عملکرد مناسب در جلسه آزمون آخرین کاری است که باید برای رتبه برتر شدن در آزمون ارشد انجام دهید. کلید موفقیت در این کار هم دو چیز است؛ حفظ آرامش و مدیریت زمان.

همانطور که گفتیم بهترین تمرین برای عملکرد بهتر در جلسه آزمون شرکت در آزمون آزمایشی است. اما اگر امکان شرکت در این آزمون‌ها را ندارید اصلا نگران نباشید. خودتان شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید و سعی کنید سوالات سالهای آخر را در همان زمانبندی و با شرایطی شبیه کنکور پاسخ دهید. در اینجا هم لازم است یادآوری کنیم که مبادا عملکرد ضعیف در این آزمون‌های شبیه‌سازی شده باعث ناامیدی شما شود؛ روز کنکور شما یک چیز دیگر می‌شوید!

چند ماه برای کنکور ارشد بخوانیم؟

شاید پرتکرارترین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود همین مسئله باشد که برای کسب رتبه عالی در کنکور ارشد باید از چه زمانی شروع کرد. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که این سوال هم پاسخ یکسانی ندارد و هر کسی با شرایط خاص خود جواب جداگانه‌ای برای آن خواهد داشت. تنها دو نکته عمومی هست که همه باید بدانند:

– هر چه زودتر بهتر: تا می‌توانید مطالعات خود را زودتر آغاز کنید. هیچ محدودیتی در این زمینه نیست. زود شروع کردن اگر با برنامه‌ریزی درست همراه باشد، باعث خسته شدن شما نخواهد شد. پس همین امروز شروع کنید!

– هیچ وقت دیر نیست: بسیاری از افرادی که موفق به رتبه برتر شدن در کنکور کارشناسی ارشد شدند دو سه ماه بیشتر زمان مطالعه نداشتند. پس تا آخرین لحظه امید خود را حفظ کنید و پرقدرت به سمت کنکور بتازید!


اگر باز هم سوالی درخصوص کنکور ارشد دارید، می‌توانید در صفحه مشاوره کارشناسی ارشد یا مشاوره انتخاب رشته ارشد مطرح کنید!

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات