اعلام جزئیات استفاده از سهمیه استعداد درخشان در کنکور ارشد ۱۴۰۱

شرایط و نحوه استفاده از تسهیلات پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

تسهیلات پذیرش ارشد با آزمون استعداد درخشان

به گزارش مسترتست، بر اساس اعلام سازمان سنجش، براساس مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است، داوطلبان دارای شرایط زیر حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفا برای یک بار) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

سازمان سنجش موظف است حداکثر معادل ۱۰ درصد (با تقریب اضافی در هر کدرشته محل تحصیلی دوره بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته داوطلبان به حائزین شرایط اختصاص دهد.

شرایط استفاده از سهمیه پذیرش کارشناسی ارشد با کنکور استعداد درخشان

  • برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی 
  • دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان
  • رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز رتبه
  • دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال دانش آموخته شده است.
  • دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

– حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته هشت نیمسال و برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال می باشد. ضمنا به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

– دانشجویان مقطع کارشناسی در تمامی دوره ها چنانچه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وارد دوره های فوق شده باشند، می توانند از تسهیلات رتبه اولی بهره مند شوند.

– آن دسته از دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نیستند، نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

– افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود. 

نحوه ثبت درخواست استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور ارشد ۱۴۰۱

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین فارغ التحصیلان رتبه اول تمامی رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یکسال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمایند.

اطلاعات داوطلبان کنکور ارشد ۱۴۰۱ که واجد شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی هستند، لازم است بر اساس مندرجات فرم تاییدیه رتبه اول (مندرج در انتهای دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱) توسط معاونت آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل آنان از تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۲ تا ۱۴۰۱/۴/۲۲ منحصراً از طریق پرتال اینترنتی به این سازمان اعلام گردد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۲۳ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
کیمی
مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۶ ب٫ظ

سلام
من بر اساس معدلم نفر دوم بین همکلاسیهام هستم یعنی اصلا امکان و شانس اینکه فرم استعداد درخشان رو در دانشگاها تکمیل کنم ندارم؟؟
و اینکه اگر شخصی قبول بشه دیگه نیازی نیست کنکور ارشد بده؟ممنون

.
تیر ۵, ۱۴۰۱ ۱:۳۹ ب٫ظ

دانشگاه ازاد شاگرد اولش این سهمیه رو داره برای سراسری لطف میکنید جواب بدین؟

مهسا
تیر ۶, ۱۴۰۱ ۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  .

سلام
خیر بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد ازاد برای فارغ التحصیلان خود دانشگاه ازاد لحاظ میشه.

Mahla
تیر ۴, ۱۴۰۱ ۱:۲۸ ق٫ظ

سلام وقت بخیر. من پارسال برای ارشد دانشگاه با ازمون شهر دیگ قبول شدم و رفتم. یعنی الان ترم دوم هستم ولی میخام امسال استعداد درخشان شرکت کنم و ترم ۳ و پایان نامه رو توی شهر خودم بگذرونم ایا امکانش هست ؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

مهسا
تیر ۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  Mahla

سلام
شما تنها تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی میتونید از مزایای این ایین نامه استفاده کنید. تحصیلتون در مقطع کارشناسی کی تموم شده؟
منظورتون اینه که براتون تطابق بزنن و فقط پایان نامه رو در دانشگاه جدید بگیرید؟ خیلی احتمالش زیاد نیست این اتفاق بیفته و کامل براتون تطبیق بزنن.

Mahla
تیر ۱۰, ۱۴۰۱ ۱:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنون از پاسختون. بهمن ۹۹ کارشناسیمو گرفتم و معدلمم قابل قبول استعداد درخشان هست. و الان ترم دوم ارشد بالینی هستم شهر دیگ خاستم ببینم اگ امسال درخاست استعداد درخشان بدم میتونم قبول شم و تطبیق واحد انجام بدم ؟؟؟ و پایان نامه هم همینطور؟

سارا
تیر ۳, ۱۴۰۱ ۵:۴۷ ب٫ظ

سلام من دانشجوترم اخرم و تا۶/۳۱ممکنه فارغ التحصیل نشم به دلیل اینکه تامدرک بیاد ممکنه طول بکشه واینکه میخااستم بپرسم اگه برای استعداددرخشان ازاد بدون کنکور بخوام ثبت نام کنم شدنی هست که من ثبت نام کنم وتعهدبدم که تامدرکم اماده شد ببرم تحویل بدم؟واینکه استعداد درخشان ازاد بدون کنکور تاچندسال بعدفارغ التحصیلی هست؟
ممنون

مهسا
تیر ۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام
تا ۳۱ شهریور لازم نیست مدرکتون بیاد. همین که تا اون موقع تحصیلتون در مقطع کارشناسی تموم بشه کفایت میکنه.
برای استعداد درخشان دانشگاه ازاد باید موقع ثبت نام فارغ التحصیل باشید. یعنی اگر استعلام کنند جواب این باشه که فارغ التحصیل هستید. بنابراین اگه درستون تموم شده کارهای فارغ التحصیلی رو انجام بدید.

تیر ۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

من دانشگاه ازاد هستم شش ترمه تموم کردم شامل این سهمیه میشم؟ و چگونه باید استفاده کرد؟

مهسا
تیر ۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به 

سلام
اگر سایر شرایط درج شده رو دارید، فرمی که در دفترچه انتخاب رشته هست رو ببرید دانشگاه تکمیل و برای سنجش ارسال کنند.

توکلی
تیر ۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۱ ق٫ظ

سلام ببخشید من هفت ترمه تمام کردم همیشه هم رتبه اول بودم کنکور هم رتبه خوبی اوردم
حالا میتونم ازین سهمیه استعداد درخشان استفاده کنم؟!
اگر میشه چجوری باید استفاده کنم ؟!

مهسا
تیر ۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  توکلی

سلام
هفت ترمه تموم کردن که قطعا مشکلی نیست. چون حداکثر تا هشت ترم باید درستون تموم بشه.
اگر سایر شرایط درج شده رو دارید، فرمی که در دفترچه انتخاب رشته هست رو ببرید دانشگاه تکمیل و برای سنجش ارسال کنند.

رضا
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶ ب٫ظ

سلام ، کسی که پذیرش بدون کنکور رو داره میتونه انتخاب رشته انجام بده یا نه؟
اگه انجام داد و یه جا قبول شد و نرفت ، عواقبی دهره؟

مهسا
تیر ۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام
منظورتون اینه که هم بدون کنکور قبول شدید و هم آزمون شرکت کردید و مجاز شدید؟ مشکلی نیست میتونید انتخاب رشته کنید. کلا فرایند پذیرش ارشد بدون کنکور با ارشد با کنکور جداست. مشکلی ایجاد نمیشه و در اخر در صورت قبولی به هر دو روش حق انتخاب دارد.

Mina
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۶:۳۷ ب٫ظ

سلام خسته نباشید این برای افرادیه که قبلا برای استعداد درخشان دانشگاه های مختلف ثبت نام کردن و الان اون دانشگاه ها باید اسامیشونو تا تاریخ گفته شده اعلام کنه یا برای استفاده افراد از سهمیه استعداد درخشان دانشگاه خودشون و قبولی تو دانشگاه خودشونه که باید تا موعد مقرر دانشگاهشون اعلام کنه؟

مهسا
تیر ۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  Mina

سلام
خیر این کلا جداست. برای کسانیه که رتبه اول هستن و کنکور هم شرکت کردن. این تسهیلات در نتیجه کنکور کمک میکنه و اثرگذاره.

Mina
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۶:۱۹ ب٫ظ

سلام وقت بخیر ببخشید این برای کساییه که قبلا طبق موعد مقرر شده ای که دانشگاه گفته بوده درخواست پذیرش بدون کنکور داده بودن و الان دانشگاه طبق اون تاریخی که گفته شده توسط سازمان سنجش باید اون نفراتی که تایید شدن رو به سازمان سنجش معرفی کنه یا این جدای از اونه

شراره
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۸:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  Mina

سوال منم هست
لطفا پاسخ بدید

Mina
تیر ۲, ۱۴۰۱ ۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  شراره

والا برای منم سواله جواب ندادن که هنوز

مهسا
تیر ۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  شراره

سلام
خیر این کلا جداست. برای کسانیه که رتبه اول هستن و کنکور هم شرکت کردن. این تسهیلات در نتیجه کنکورشون کمک میکنه و اثرگذاره.
پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان شرایطش متفاوته که جزئیاتشو تو صفحه زیر میتونید ببینید:
https://mastertest.ir/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4/

دلنیا
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۵:۴۷ ب٫ظ

سلام ببخشید من دوره کارشناسیمو دانشگاه پیام نوربودم
وپارسال طی شش ترم فارغ التخصیل شدم تاریخ فارغ التحصیلیم۱۴۰۰/۰۴/۲۱هستش
رتبه اول کلاسم هستم
امسال کنکور ارشد شرکت کردم
ومجازبه انتخاب رشته شدم
آیا میتونم ازسهمیه استعداد
درخشان استفاده کنم؟؟

قاسم قاسمی
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  دلنیا

سلام دوست من
نه نمیشه.

تلاش همه برای تحصیل در دانشگاه دولتی برای اینه که فرق میکنه.

هانیه
تیر ۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  دلنیا

بله برای استعداد درخشان با کنکور میشه ولی برای استعداد درخشان بدون کنکور خیر