شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور چیست؟

پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه های مختلفی صورت می‌گیرد. در این مطلب ضمن اشاره به انواع شیوه‌های پذیرش بدون کنکور ارشد، در مورد شرایط ثبت نام آنها نیز توضیحاتی ارائه شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، انواع روش‌های پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور و شرایط ثبت نام آنها به شرح زیر است:

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه های سراسری

جدیدترین آیین نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

بر اساس آیین‌ نامه کارشناسی ارشد بدون کنکور استعدادهای درخشان، شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون سراسری در حال حاضر بدین صورت است که:

  • دانشجو پس از ۶ نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی مصوب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (عدد غیرصحیح تعداد واحدها به پایین گرد شود) از نظر میانگین کل جزو بیست درصد برتر (عدد غیرصحیح به صورت ریاضی گرد و به عدد صحیح تبدیل شود) دانشجویان هم‌رشته- هم‌ورودی خود باشد؛
  • حداکثر در مدت ۸ نیمسال فارغ‌التحصیل شده باشند. (برای دانشجویان تحصیل همزمان مدت مجاز حداکثر ده نیمسال تحصیلی می‌باشد.)
  • برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی تقاضای پذیرش کنند.
  • پذیرش بر اساس آیین‌نامه کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است.
  • پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان‌پذیر است.
  • پذیرش مختص دانشجویان کارشناسی پیوسته است.

درخصوص مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی:

– برای دانشجویان تحصیل همزمان به استناد «آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته ویژه دانشجویان استعداد درخشان» مدت تحصیل ده نیمسال است و در رشته‌ای که سایر شرایط این آیین نامه را داشته باشند می‌توانند از تسهیلات مربوط بهره‌مند شوند.

 برای دانشجویانی که در طرح کارورزی / کارآموزی بلندمدت در دوره کارشناسی پیوسته خود شرکت کرده‌اند، به تناسب دوره کارورزی (۳ تا ۱۲ ماه) مدت مجاز حداکثر ده نیمسال تحصیلی است. جزییات بهره‌مندی از این تبصره مطابق ابلاغیه ۲/۱۸۴۳۲۶ تاریخ ۹۹/۸/۲۸ مصوب شورای هدایت می‌باشد.

 برای دانشجویانی که در دوره کارشناسی پیوسته خود در دوره‌های فرعی (گذراندن واحدهای درسی مازاد از سایر رشته‌ها) شرکت کرده‌اند، مدت مجاز حداکثر نه نیمسال تحصیلی است و رتبه‌بندی نامبردگان مطابق بند ۳-۱ ماده ۳ و بدون احتساب واحدهای درسی دوره فرعی انجام می‌شود.

– برای خانم‌هایی که در دوره کارشناسی پیوسته خود صاحب فرزند شده‌اند و از مرخصی بارداری بدون احتساب در سنوات و با تایید دانشگاه استفاده کرده‌اند، مدت مجاز حداکثر ده نیمسال تحصیلی است.

 برای دانشجویان مهمان، انتقالی یا تغییر رشته مدت مجاز از ورود به رشته یا دانشگاه اول تا دانش‌آموختگی از رشته یا دانشگاه دوم حداکثر ۸ نیمسال است و مقایسه متقاضیان برای رتبه‌بندی و تعیین بیست درصد برتر با دانشجویان دانشگاهی انجام می‌شود که بیشترین واحد درسی خود را با آنها گذرانده‌اند.

شرط معدل برای افرادی که مجاز بوده فارغ‌التحصیلی در نه یا ده ترم بوده‌اند:

 برای دانشجویانی که در مدت نه یا ده نیمسال دانش‌آموخته می‌شوند، (به ترتیب) معدل هفت یا هشت نیمسال ایشان با گذراندن سه چهارم واحدهای درسی مصوب با معدل شش نیمسال دانشجویان هم رشته‌ای که بیشترین واحدهای درسی خود را با ایشان گذرانده‌اند مقایسه می‌شود.

نکته مهم: این است که شرایطی که در بالا گفته شده، شرایط اجباری آیین نامه وزارت علوم است و دانشگاه‌ها ملزم به رعایت آنها هستند. اما هر دانشگاه ممکن است علاوه بر این شرایط، شرایط اختصاصی خود را نیز داشته باشد. مثلا یک دانشگاه ممکن است اعلام کند که فقط از بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی به صورت بدون آزمون دانشجوی ارشد می‌پذیرد. بنابراین، برای کسب اطلاع دقیق از شرایط پذیرش، باید فراخوان هر دانشگاه را بررسی کنید.

دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ معدل کل در مقایسه با معدل کل نمرات هشت نیمسال دانشجویان هم رشته و غیر هم ورودی خود جزو بیست درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.

چنانچه بیست درصد برتر دانشجویان حائز شرایط این ماده به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت دو سوم پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفاً ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه با اولویت رتبه متقاضیان در قالب ظرفیت دو سوم آن رشته می‌باشد.

دانشگاه اختیار دارد برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم نهایی المپیادهای علمی دانشجویی را برای ورود به همان رشته یا رشته‌های مرتبط به تشخیص کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی با ارائه معرفی نامه از دبیرخانه المپیاد به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کند. 

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور بر اساس ایین نامه جدید به شرح تصویر زیر است:

کارشناسی ارشد بدون کنکور سراسری

اسامی پذیرفته شدگان نیز باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تایید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تائید سازمان مذکور است. اما این مورد نگران کننده نیست و به طور معمول، سازمان سنجش اسامی ارسالی از سوی دانشگاه‌ها را تایید می‌کند.

مهم: پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان بر اساس آیین نامه به دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته اختصاص دارد.

داوطلبان پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی برای دوره‎های روزانه پذیرش می‌شوند و بنابراین ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود. اما برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز بر اساس این آیین‎نامه اقدام به پذیرش بدون آزمون می‎نمایند که پذیرفته‌شدگان بدون کنکور این دانشگاه‎ها همانند سایر دانشجویان لازم است جهت تحصیل در مقطع ارشد شهریه پرداخت نمایند.

اتباع غیرایرانی مقیم ایران ورودی دوره کارشناسی پیوسته سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بعد از آن در صورت داشتن شرایط می‌تواند از تسهیلات این آیین نامه بهره مند شود.

معدل لازم برای کارشناسی ارشد بدون کنکور سراسری چند است؟

همانطور که گفته شد معدل مشخصی برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان اعلام نشده است و ملاک رتبه برتر بودن است. البته ممکن است دانشگاه‌ها در فراخوانشان شرط معدل اعلام کنند که لازم است بر اساس اطلاعیه دانشگاه عمل کنید.

شرایط کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور

دانشگاه پیام نور تا قبل از سال ۱۴۰۲ پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان نداشت. اما از سال ۱۴۰۲ این پذیرش صورت گرفت که شرایط آن همانند شرایط پذیرش بدون آزمون سراسری و بر اساس آیین نامه وزارت علوم است.

شرایط پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های غیرانتفاعی

برخی دانشگاه های غیرانتفاعی نیز بر اساس آیین نامه ارشد بدون کنکور استعداد درخشان دانشجو پذیرش می‌کنند که شرایط آن همانند شرایط پذیرش بدون آزمون سراسری است.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد بر اساس آیین نامه استعداد درخشان صورت می‌گیرد. هر ساله شرایط و ضوابط و جزئیات پذیرش در دفترچه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه آزاد اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرایطی که برای متقاضیان پذیرش بدون آزمون ارشد گروه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی اعلام شده با هم متفاوت و به شرح زیر است:

 

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان گروه غیر علوم پزشکی

براساس بخشنامه شماره ۱۰/۳۸۵۹ مورخ ۹۹/۱۲/۹ موضوع آئین نامه جامع پذیرش بدون آزمون استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان ممتاز برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر در دانشگاه آزاد اسلامی شرایط ثبت نام به شرح زیر است:

۱- کلیه حائزین شرایط درخواست کننده دوره کارشناسی ارشد شامل استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان ممتاز بر اساس حداقل معدل ۱۶ برای کلیه رشته های گروه غیر علوم پزشکی براساس امتیاز حاصل از معدل ترازشده با ظرفیت حداکثر ۴٠ درصدی برای هر یک از رشته محل‌های انتخابی گزینش علمی خواهند شد.

تذکر: دارا بودن مدرک کارشناسی در زمان ثبت نام جهت ثبت دقیق معدل الزامی است.

در پذیرش بدون کنکور دانشگاه ازاد تنها کسانی که از مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند امکان ثبت نام دارند و دانشجویان ترم آخر کارشناسی نمی‌توانند ثبت نام کنند.

۲- پذیرش دانش آموختگان واجد شرایط تا ۳ سال پس از فارغ التحصیلی (فارغ التحصیلان سال ۱۳۹۹ به بعد) امکان پذیر است.

۳- رعایت هم نامی گروه عمده تحصیلی رشته مقطع کارشناسی متقاضی با رشته مورد تقاضا در مقطع کارشناسی ارشد الزامی است.

گروه عمده تحصیلی شامل علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و هنر می‌شود. داوطلبان در گروهی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شوند، امکان ثبت نام در همان گروه را نیز دارند. به طور مثال، اگر رشته کارشناسی شما از گروه فنی و مهندسی است، از رشته های گروه فنی مهندسی امکان ثبت نام و انتخاب رشته دارید.

۴- دانش آموختگان ممتاز سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در صورت دارا بودن شرایط امکان ثبت نام و پذیرش در این دوره را خواهند داشت.

۵- داوطلبان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون آزمون استعدادهای درخشان مجاز به انتخاب حداکثر ۱۰۰ رشته / محل از یک مجموعه هستند.

داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند با تهیه کارت اعتباری در بیش از یک مجموعه امتحانی ثبت نام کنند و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

شرایط ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان گروه علوم پزشکی

١- کلیه حائزین شرایط درخواست کننده دوره کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی براساس حداقل معدل ۱۷ برای کلیه رشته های گروه علوم پزشکی مورد گزینش علمی قرار خواهند گرفت.

۲- دانش آموختگان مقطع کارشناسی ناپیوسته لازم است حداکثر در ۴ نیمسال تحصیلی و دانش آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته لازم است حداکثر در ۸ نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند.

۳- تنها دانش آموختگانی که از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل می شوند مجاز به ثبت نام در این دوره می باشند.

۴ – متقاضیان شرکت در دوره بدون آزمون استعدادهای درخشان گروه علوم پزشکی باید رشته‌ای همنام و متجانس با رشته فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی خود به شرح جدول زیر انتخاب نمایند.

ردیفرشتهمدارک مورد پذیرش
۱آموزش بهداشت و ارتقاء سلامتبهداشت عمومی
۲علوم تغذیهعلوم تغذیه
۳تغذیه جامعهعلوم تغذیه
۴علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی)علوم و صنایع غذایی (گرایش های مختلف)
۵مدیریت خدمات بهداشتی درمانیمدیریت خدمات بهداشتی درمانی
۶مهندسی بهداشت محیطمهندسی بهداشت محیط
۷روان پرستاریپرستاری
۸پرستاری داخلی جراحیپرستاری
۹پرستاری سلامت جامعهپرستاری
۱۰پرستاری کودکانپرستاری
۱۱پرستاری مراقبت‌های ویژهپرستاری
۱۲بیوشیمی بالینیعلوم آزمایشگاهی

۵- با توجه به حذف شرط ارائه ۲ سال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی پیوسته پرستاری برای رشته پرستاری مراقبت های ویژه واجدین شرایط این رشته طبق آیین نامه مصوب ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ شورای هدایت استعداد درخشان وزارت بهداشت، در صورت احراز شرایط میتوانند بدون نیاز به ارائه سابقه کار از تسهیلات مذکور استفاده نمایند.

– دانش آموختگان سال ۱۳۹۸ به بعد رشته پرستاری که واجد شرایط فوق باشند و به دلیل لزوم کسب سابقه برای رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه تاکنون از این تسهیلات استفاده ننموده اند می‌توانند بدون نیاز به سابقه مورد نظر حسب شرایط برای یک بار از پذیرش بدون آزمون صرفاً برای این رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه در سال ١۴٠٢ بهره مند شوند.

شرط معدل برای کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد چند است؟

همان طور که اشاره شد، حداقل معدل برای رشته های علوم پزشکی ۱۷ و برای رشته های غیر علوم پزشکی ۱۶ است. از آن جا که تنها فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی امکان ثبت نام در پذیرش بدون آزمون این دانشگاه را دارند، منظور از معدل، معدل کل مقطع کارشناسی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد کلیک کنید.

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد استاد محور

استاد محور شدن پذیرش کارشناسی ارشد یکی از طرح‌هایی بود که توسط وزارت علوم در دوره جدید ارائه شد و هدف آن سوق دادن جذب دانشجویان کارشناسی ارشد به سمت نیاز بازار و بر مبنای تحقیقات نیاز محور و مسئله محور کشور است.

پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور به دو شیوه زیر صورت می‌گیرد:

  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای درخشان
  • پذیرش از طریق آزمون کارشناسی ارشد

در شیوه اول یعنی بدون آزمون، استاد موضوع پایان نامه را از سامانه نان انتخاب کرده و در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه به تصویب می‌رساند. سپس طی فراخوانی (همانند فراخوان‌های کارشناسی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان) عنوان طرح و سایر جزییات از سوی هر یک از دانشگاه‌ها به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود. در ادامه داوطلبان واجد شرایط که علاقه‌مند هستند با این استاد و در زمینه این موضوع کار کنند، می توانند با ارسال مدارک ثبت نام کرده و پس از تایید استاد و رعایت شرایط و ضوابط به عنوان دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

داوطلبانی که با استفاده از این شیوه پذیرفته می‌شوند، نباید با استاد پذیرنده دارای رابطه نسبی یا سببی باشند.

شرایط پذیرش استعداد درخشان کارشناسی ارشد به شیوه استاد محور همان شرایط اعلام‌شده در آیین نامه کارشناسی ارشد استعداد درخشان وزارت علوم است.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد پردیس

پذیرش بدون کنکور در پردیس ها و واحدهای بین الملل دانشگاه‎های سراسری، پیام نور و آزاد از طریق آزمون اختصاصی صورت می‌گیرد. شرایط خاصی برای این نوع پذیرش تعیین نشده و عموما همان شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد مدنظر است. با این حال لازم است داوطلبان اطلاعیه‌های مربوطه را بررسی کنند تا در صورت وجود شرایط خاص از آنها مطلع شوند.

 

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات