شرط معدل برای کارشناسی ارشد چند است؟

داوطلبان برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد لازم است شرط معدل را داشته باشند، در غیر این صورت مجاز به ثبت نام در کنکور ارشد نخواهند بود.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، بنا بر اعلام سازمان سنجش، چند سالی است که تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد، برابر با ۲۰ درصد است. بدین معنا که گزینش نهایی، بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰% نمره آزمون کتبی سازمان سنجش و ۲۰% معدل دوره کارشناسی (لیسانس و یا مجموع کاردانی و کارشناسی) انجام خواهد گرفت.

در واقع نمره کل کنکور کارشناسی ارشد برابر است با:

نمره معدل موثر که در ضریب ۲۰ درصد ضرب می شود + نمره به دست آمده از آزمون کتبی کارشناسی ارشد که در ضریب ۸۰ درصد ضرب می شود.

بنابراین لازم است داوطلبان عزیز هنگام ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۳ این مورد را مدنظر داشته باشند.

اما بغیر از موضوع تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد، برای شرکت در این آزمون نیاز به داشتن شرط معدل برای کارشناسی ارشد نیز است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۳

کلیه داوطلبان کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ دانشگاه های سراسری (دوره های روزانه، شبانه، مجازی و پردیس)، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی لازم است پیش از ثبت نام، نسبت به مطالعه شرایط ثبت نام اقدام نمایند.

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفه‌ای) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی که مدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
  • به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر خارجی که به دلیل کیفیت (اعتبار دانشگاه و محتوای درسی) به مدرک فارغ‌التحصیلی ارزشیابی شده آنان عنوان معادل تعلق گرفته است، اجازه داده می‌شود که در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند. بدیهی است در صورت پذیرفته شدن، چنانچه حداقل ۸۰ درصد نمره حدنصاب گزینش آزاد در رشته امتحانی و در سهمیه آزاد (غیر از کد رشته‌محل‌های بورسیه و هر نوع سهمیه دیگر) را کسب نمایند، عنوان معادل از مدرک تحصیلی آنان حذف و مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.
  • در مورد مدارک تحصیلی صادرشده توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و یا اصفهان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه که بر اساس مدرک صادر شده توسط مراکز فوق، دوره سطح ۲ را گذرانده‌اند و یا تا پایان شهریور ۱۴۰۳ فارغ‌التحصیل شوند، منحصراً می‌توانند در هر یک از کدرشته‌های امتحانی گروه علوم انسانی ثبت نام و در آزمون آن شرکت نمایند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.

بدیهی است این دسته از داوطلبان باید تصویر مدرک فراغت از تحصیل خود را که توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و یا اصفهان صادر گردیده است در اختیار داشته باشند.

  • پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ثبت نام و شرکت نمایند. جهت شرکت در آزمون نیازی به انصراف نیست.
  • پذیرفته‌شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، در موقع ثبت نام تعهد بسپارند تا در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت نیاز تعیین می‌کند به خدمت اشتغال ورزند.
  • دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی درصورتی‌که مشمول آئین‌نامه ابلاغی شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۹۲/۰۵/۲۸ توسط معاون آموزشی وزارت متبوع باشند، می‌توانند در آزمون شرکت نمایند.
  • قابل‌توجه است که در رشته‌های امتحانی برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و مدیریت شهری (کد ۱۳۵۰)، طراحی شهری (کد ۱۳۵۱)، معماری (کد ۱۳۵۲)، نمایش عروسکی (کد ۱۳۵۶)، هنرهای نمایشی و سینما (کد ۱۳۵۷)، هنرهای تصویری و طراحی (کد ۱۳۵۸)، هنرهای موسیقی (کد ۱۳۶۰)، طراحی صنعتی (کد ۱۳۶۲)، طراحی پارچه و لباس (کد ۱۳۶۴) از داوطلبانی ‌که‌ با توجه‌ به‌ نمره‌ اکتسابی،‌ مجاز به انتخاب ‌رشته ‌شده و فرم انتخاب رشته اینترنتی را نیز تکمیل نموده باشند، تا چند برابر ظرفیت آزمون عملی/تشریحی/پروژه به عمل خواهد آمد.

حداقل معدل برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

دانشجویان سال آخر و دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که از تاریخ ۸۶/۶/۳۱ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند، در صورتی‌ که معدل آنان کمتر از ۱۲ باشد، حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

بنابراین حداقل معدل برای ثبت‌ نام در کنکور کارشناسی ارشد، برابر با ۱۲ است.

نحوه ثبت معدل برای کنکور کارشناسی ارشد

۱فارغ التحصیلان سنوات قبل و همچنین آن دسته از داوطلبانی که تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ (زمان شروع ثبت نام برای شرکت در آزمون) به عنوان دانش‌آموخته تلقی گردیده اند و یا به عبارت دیگر موفق به اخذ مدرک لیسانس (کارشناسی) شده اند باید معدل مندرج در مدرک لیسانس (کارشناسی) آنان با معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون یکسان باشد.

۲ دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی که در زمان شروع به ثبت نام برای شرکت در این آزمونهمچنان دانشجو بوده‌اند، اعم از اینکه بعد از پایان مهلت زمان ثبت نام فارغ التحصیل شده اند و یا حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ فارغ التحصیل گردیده‌اند، لازم است در قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به اصلاح معدل خود بر اساس مدرک فارغ التحصیلی اقدام نمایند.

۳– داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته بوده و یا دانشجوی این مقطع می‌باشند می‌بایست معدل مدرک کاردانی خود را نیز وارد نمایند.

۴– داوطلبانی که هم دارای مدرک کارشناسی پیوسته و هم کارشناسی ناپیوسته بوده، اما فاقد مدرک کاردانی می‌باشند می‌بایست فقط معدل مدرک کارشناسی پیوسته خود را در فرم تقاضانامه ثبت نام وارد نمایند.

۵– دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ فارغ التحصیل خواهند شد، می‌بایست فرم معدل کنکور کارشناسی ارشد پس از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ را تکمیل کرده و فرم تکمیل شده را به تأیید مؤسسه آموزش عالی محل فارغ التحصیلی برسانند.

تذکر مهم: از آنجائی که ملاک گزینش نهایی برای آن دسته از داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۶/۳۱ فارغ التحصیل خواهند شد، میانگین نمرات واحدهای گذرانده شده آنان تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ می‌باشد، لذا لازم است حتماً در هنگام دریافت کارت شرکت در آزمون نسبت به ویرایش معدل خود در قسمت مربوط به ویرایش اطلاعات ثبت نامی اقدام نمایند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد تا زمان ثبت نام کنکور ارشددرج معدل نهایی مقطع کارشناسی
دانشجویان‌ شاغل‌ به‌ تحصیل‌ در مقطع کارشناسی در زمان ثبت نام کنکور ارشد و فارغ التحصیل تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲درج معدل نهایی مقطع کارشناسی (لزوم ویرایش معدل در قسمت ویرایش کارت کنکور ارشد و ثبت معدل نهایی)
دانشجویان سال آخر که تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ التحصیل می‌شونددرج معدل کل تا پایان ترم بهمن ۱۴۰۲ (لزوم ارائه فرم معدل به دانشگاه پس از قبولی)

نکته مهم: با توجه به اینکه درصورت مغایرت معدل ثبت شده در فرم ثبت نام بعد از اعلام قبولی نهایی، با معدل واقعی که به هر دلیل اشتباه قید شده باشد، منجر به لغو قبولی شما می‌شود، ضرورت دارد نهایت دقت را درخصوص ثبت معدل واقعی خود به عمل آورید.

توجه: برای آن دسته از داوطلبانی که معدل آنان مغایر معدل‌های معمول بوده و یا به عبارتی دیگر خارج از ردیف معدل‌های فعلی می‌باشد (مثل ۳۰) و یا معدل خود را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج ننموده‌اند، حداقل نمره معدل یعنی ۱۰ در نظر گرفته می‌شود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات