داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در انتظار تکمیل ظرفیت

در سال‌های اخیر برگزاری تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد بالا و پایین‌های زیادی داشته است؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱ تکمیل ظرفیت ارشد برگزار نشد. اما احتمال برگزاری تکمیل ظرفیت ازمون ارشد ۱۴۰۲ وجود دارد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، در سال ۹۹ پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی به جای تکمیل ظرفیت ارشد برگزار شد، در سال ۱۴۰۰ مطابق معمول تکمیل ظرفیت برگزار شد، در سال ۱۴۰۱ تکمیل ظرفیت برگزار نشد و توضیح خاصی هم در این باره داده نشد.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد چیست؟

هر ساله پس از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد به منظور تکمیل ظرفیت دانشگاه‌هایی که ظرفیت آنها خالی مانده و یا ظرفیت‌های جدید که علاوه بر دفترچه انتخاب رشته ارشد اعلام می‌شود، تکمیل ظرفیت از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

فرایند پذیرش بدین صورت است که دانشگاه‌ها ظرفیت‌های فوق را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند و در صورت تایید سازمان سنجش، تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد برگزار می‌شود.

در این مطالب همه چیز درمورد شرایط، زمان، نحوه و نیز نتایج تکمیل ظرفیت مقطع ارشد شرح داده شده است.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد سال جاری در شرایط کرونا برگزار شد و بسیاری از داوطلبان این آزمون نتوانستند به نتایج دلخواه خود دست یابند، جذب دانشجوی کارشناسی ارشد از طریق تکمیل ظرفیت می‌تواند فرصت خوبی برای این داوطلبان باشد.

سازمان سنجش آموزش کشور چند سالی است که اعلام کرده مرحله تکمیل ظرفیت وجود ندارد، اما در سال ۹۹ علی‌رغم این موضوع، مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد به صورت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی برگزار شد و بسیاری از داوطلبان از این طریق جذب دانشگاه‌ها شدند.

جهت اطلاع از جزئیات پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی کلیک کنید.

اما در سال ۱۴۰۰، برگزاری تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد، به روال قبل بازگشت و تنها داوطلبانی که در آزمون ارشد شرکت کرده بودند، مجاز به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بودند.

در صورتی که تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ اعلام شود، احتمالا شرایطی مشابه سال ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد. بر اساس اعلام سازمان سنجش، برای شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۰ لازم بود داوطلبان شرایط زیر را داشته باشند:

  • لازم است داوطلبان در جلسه کنکور ارشد حضور داشته باشند.
  • هر داوطلب منحصراْ مجاز به انتخاب رشته‌محل‌های متناسب با مجموعه امتحانی خود است. بنابراین، به عنوان مثال داوطلب کنکور ارشد مدیریت نمی‌تواند در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد روانشناسی شرکت کند.
  • پذیرفته شدگان نهایی کد رشته‌محل‌های تحصیلی بورسیه یا دارای شرایط خاص حق انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد را ندارند.
  • کدرشته محل‌های مربوط به مجموعه های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی این اطلاعیه را منحصراً متقاضیانی که قبلاً در آزمون‌های عملی و تشریحی شرکت نموده‌اند می‌توانند انتخاب نمایند. 

آیا پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد هم می‌توانستند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال در صورت تمایل می‌توانستند در این مرحله از پذیرش شرکت نمایند. اما در صورت قبولی در این مرحله، قبولی قبلی آنان لغو و با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار شد و باید در رشته قبولی جدید ثبت نام و ادامه تحصیل می‌کردند.

آیا امکان شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد در رشته دیگری بجز رشته امتحانی داوطلب وجود داشت؟

خیر، تنها در صورت شرکت در کنکور ارشد یک رشته امتحانی و مجاز بودن به انتخاب رشته داوطلبان می‌توانستند در تکمیل ظرفیت همان رشته شرکت کنند.

فهرست کدضریب‌های مجاز هر متقاضی در سامانه انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت برای وی نمایش داده خواهد شد.

زمان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ در دی‌ماه برگزار شد. اما با توجه به این که زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در اسفندماه است، در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲، طبیعتا باید زودتر برگزار شود.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲ به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد. داوطلبانی که قصد شرکت در تکمیل ظرفیت دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور و غیرانتفاعی را داشته باشند لازم است به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنند.

داوطلبانی که قصد شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد را دارند هم باید به سایت azmoon.org مراجعه نمایند.

چند انتخاب در تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ دارم؟

در صورتی که برای رشته شما، رشته‌محل‌های زیادی اعلام شده، تا ۱۰۰ انتخاب در سایت سازمان سنجش و تا ۱۰۰ انتخاب در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد می‌توانید انجام دهید.

هزینه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد چقدر است؟

برای دانشگاه‌های سراسری نیازی به پرداخت هزینه نیست، ولی برای شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ لازم است مبلغی پرداخت کنید.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد پردیس خودگردان

از آن جا که پذیرش در پردیس خودگردان دانشگاه‌ها از طریق کنکور صورت می‌گیرد، در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت از سوی سازمان سنجش، فهرست رشته‌محل‌های پردیس خودگردان هم در دفترچه تکمیل ظرفیتی که سازمان سنجش منتشر می‌کند درج خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارشناسی ارشد پردیس کلیک کنید.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد پیام نور

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور نیز از طریق کنکور ارشد سازمان سنجش است. بنابراین، کلیه اخبار و اطلاعات تکمیل ظرفیت پیام نور هم از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

دفترچه تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲ سراسری

رشته‌محل‌های تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سراسری شامل دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان است.

داوطلبان جهت اطلاع از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که در این مرحله ظرفیت پذیرش دارند، لازم است به دفترچه تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲ سراسری مراجعه نمایند.

دفترچه تکمیل ظرفیت همزمان با شروع انتخاب رشته یا قبل از آن منتشر می‌شود.

هر داوطلب امکان انتخاب ۱۰۰ رشته‌محل را دارد. البته این موضوع در شرایطی امکان‌پذیر است که تعداد انتخاب‎های داوطلب بر اساس دفترچه تکمیل ظرفیت زیاد باشد.

تکمیل ظرفیت ارشد آزاد ۱۴۰۲

برای شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد لازم است به منظور انتخاب رشته با استفاده از شناسه انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه اولیه سازمان سنجش آموزش کشور و کدملی وارد سامانه شوید.

بر اساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، هر داوطلب امکان انتخاب ۱۰۰ رشته‌محل را دارد. البته این موضوع در شرایطی امکان‌پذیر است که تعداد انتخاب‎های داوطلب بر اساس دفترچه تکمیل ظرفیت زیاد باشد.

ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد نیز همزمان با دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه آغاز شده است.

فهرست رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد که دارای تکمیل ظرفیت در مقطع ارشد در سال ۱۴۰۲ هستند نیز در قالب دفترچه انتخاب رشته ارشد ازاد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی

با توجه به شیوع کرونا در سال ۹۹، ستاد کرونا مصوب کرد که پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد. در همین راستا، سازمان سنجش طی ابلاغیه ای از دانشگاه ها خواست که ظرفیت خالی خود را جهت پذیرش بدون کنکور ارشد بر اساس سوابق تحصیلی اعلام نمایند.

با توجه به این موضوع، به جای تکمیل ظرفیت در کنکور ارشد ۹۹، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (معدل) صورت گرفت. اما پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی دیگر تکرار نشد.

تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲ بدون کنکور

پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس آیین‌نامه استعداد درخشان صورت می‌گیرد. این پذیرش تنها برای ترم مهر است و تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد بدون کنکور عموما برگزار نمی‌شود.

تکمیل ظرفیت پذیرش ارشد واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد

در سال ۱۴۰۱ پذیرش برای واحدهای کیش، ارس و امارات دانشگاه آزاد از طریق آزمون اختصاصی صورت گرفت و تکمیل ظرفیت آن هم در سال ۱۴۰۲ برگزار شد. اما با توجه به این که فراخوان مجزایی برای پذیرش کارشناسی ارشد واحدهای بین الملل آزاد در سال ۱۴۰۲ صورت نگرفته، طبیعتا تکمیل ظرفیت نیز برگزار نخواهد شد.

ظرفیت پذیرش تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد

در سال ۱۴۰۰ برای مرحله تکمیل ظرفیت دوره کارشناسی ارشد ۳۴ هزار و ۵۳۰ ظرفیت خالی در نظر گرفته شد.

زمان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۲

نتایج ثبت‌نام در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ارشد معمولا زمان اعلام می‌شود که داوطلبان بتوانند از ترم بهمن وارد دانشگاه شوند. با این حال، نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کدرشته محل‌ها با توجه به امکانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی، در اولین نیمسال تحصیلی ممکن خواهد بود.

شانس قبولی در تکمیل ظرفیت ارشد چقدر است؟

این موضوع کاملاً بستگی به ظرفیت پذیرش، رتبه شما و نیز نحوه انتخاب رشته رقبای شما دارد.

چرا امسال تکمیل ظرفیت ارشد نداریم؟

در سال ۱۴۰۱ تکمیل ظرفیت برگزار نشد. بنابراین ممکن است در سال ۱۴۰۲ هم تکمیل ظرفیت کنکور ارشد برگزار نشود.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۳۸ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
.
مهر ۲۳, ۱۴۰۲ ۶:۰۲ ب٫ظ

آخر امسال برگزار میشه یا نه؟

ادین
بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵ ب٫ظ

سلام اخرش برگزار شد یا نه من چک میکنم در سایت سازمان سنجش اطلاعیه ای نیامده فغلا

amin
بهمن ۱۲, ۱۴۰۱ ۴:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  ادین

دیگه فعلانی وجود نداره
تکمیل ظرفیت منتفی شده
من در عجبم که چطور پارسال مجوز برگذاری بود ولی امسال نه

کارشناس ارشد
شهریور ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  ادین

اعلام شد که امسال تکمیل ظرفیت ندارند

محمدمهدی
دی ۲۹, ۱۴۰۱ ۹:۴۹ ق٫ظ

امکان داره زمان ثبت نام کنکورو بازم تمدید کنن؟؟

محمد
دی ۲۴, ۱۴۰۱ ۴:۳۵ ب٫ظ

تقریبا دیگه امیدی نیست . بریم بخونیم برای ۱۴۰۲ .

فاطمه
دی ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸ ق٫ظ

من به سنجش پیام دادم نوشته بود که تکمیل ظرفیت طبق مصوبه سازمان ممنوع هست .و در صورت کسب مجوز و اعلام نیاز دانشگاه ها از طریق درگاه های ذینفع به اطلاع می‌رسد.
یعنی به نظرتون امسال بلاخره داریم یا نه ?تازه کی میخوان مجوز بگیرن؟

dilan
دی ۲۴, ۱۴۰۱ ۳:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه

امیدوارم برگزارشە، ولی خودشون گفتن نمیشە ممنوعە، بهترە وقتو از دست ندی بخونی واسە امسال….چارە دیگە یی نداریم، اینم شانس ما بود

محمد
دی ۲۴, ۱۴۰۱ ۵:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه

خواهرم اون برای سراسری هست نه ارشد ! چون برای سراسری قبولی با معدل گذاشتن تکمیل ظرفیت ممنوعه

نرگس
دی ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

سال گذشته من به شخصه یا ۲۳ یا ۲۲ دی ماه بود که ثبت نام تکمیل طرفیت ارشد وزارت علوم رو فرایندش رو انجام داده بودم

امسال رو به گمونم به دلیل اینکه تعداد عدد شرکت کنندگان داوطلبان ارشد ۱۴۰۱ به شکل اسفناکی کاهش پیدا کرده سازمان سنجش فرایند صفر تا صد تکمیل طرفیت ارشد رو در کوتاه ترین شکل زمانی به انجام برسونه
برای این هستش که امیدوار باشید همین روزها و شاید هم ساعات دیگر اعلام کنند .
خدا هست نگران نباشید

shawan
دی ۲۳, ۱۴۰۱ ۷:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  نرگس

ینی بە نظرت چون تعداد شرکت کننده ها کم شدن امکانش هست تکمیل ظرفیت درکمترین زمان انجام بشه…میگن چون کنکور افتاده جلو دیگه تکمیل ظرفیت نداریم

فاطمه
دی ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  shawan

شما از جایی شنیدید که تکمیل ظرفیت نداریم؟
خب جلو افتاده باشه ربطی به هم ندارن آخه.

shawan
دی ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

یکی از استادم گفتش….منم امیدوارم برگزار شە هر شیش ساعت ی بار کل سایتارو چک میکنم ببینم اومدە،خبری شدە، همە سایتا میگن امکانش خیلی خیلی کمە….امیدوارم زوتر برگزار شە…درحقمون بی انصافی نشه

فاطمه
دی ۲۳, ۱۴۰۱ ۷:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  نرگس

مرسی از پیام دلگرم کنندتون.ایشالا

محمد
دی ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳ ب٫ظ

پارسال ۲۳ ام دی شروع شده بود . توکل بر خدا فردا ببینیم چی میشه

فاطمه
دی ۲۳, ۱۴۰۱ ۴:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

منم امیدم به همینه

saber
دی ۲۲, ۱۴۰۱ ۲:۴۴ ب٫ظ

با سلام…لطفا تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۱ را برگزار کنید…بنده رتبه ۴۳ منابع طبیعی ارشد ۱۴۰۱ شدم…. تازه خیلی درسا را تازه تو ترم ۷ خواندم و دارم هفت ترمه تموم میکنم‌….ولی چون یک ترم مونده بودم نتونستم مهر برم سر کلاس.‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امیدوارم سازمان سنجش تا ساعاتی دیگر اعلام کنه….عدم انتخاب تکمیل ظرفیت باعث میشه تا خیلی افراد عمرشان هدر بره و یا برن سربازی😓😓😓🙏🏻🙏🏻🙏🏻

مهسا
دی ۲۲, ۱۴۰۱ ۹:۳۸ ق٫ظ

پارسال این زمان ظرفیت تکمیل شروع شده , امسال همه چی بهم ریخته تاریخ کنکور ارشد جا به جا شده ظرفیت تکمیل هنوز مشخص نیست برگزار میشه یا نه چقدر دیگه منتظر باشیم 🤦🏻‍♀️

متقاضی‌ تکمیل ظرفیت ارشد
دی ۱۹, ۱۴۰۱ ۶:۳۹ ب٫ظ

توروخدا تکمیل ظرفیت ارشد را برگزار کنید

diln
دی ۲۰, ۱۴۰۱ ۴:۲۰ ب٫ظ

امیدوارم هر چه زوتر اعلام کنن که برگزار میشه یانه ؟

فاطمه
دی ۲۰, ۱۴۰۱ ۷:۵۹ ب٫ظ

همه منتظرن هیچ خبری بهمون نمیدن چرا

وحید
دی ۱۳, ۱۴۰۱ ۴:۵۹ ب٫ظ

در مورد ثبت نام بدون آزمون ارشد دانشگاه آزاد که معمولا هفته دوم دی ماه ثبت نام انجام میشه،طبق تماس با دانشگاه متوجه شدم که به فروردین ۱۴۰۲ منتقل شده… دوستان در جریان باشند…

diln
دی ۱۲, ۱۴۰۱ ۰:۳۴ ق٫ظ

سلام ، واقعا اگه امکان برگزاریش نیست چرا اطلاع رسانی نمیکنن که برگزار نمیشه

بی نام
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۲:۴۴ ب٫ظ

هزینه ثبت نام خیلی زیاده

فاطمه
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۱:۳۷ ب٫ظ

سلام خواهشا هرچه سریعتر تکمیل ظرفیت ارشد و بزارید واقعا سه ماهه ما منتظریم هیچ خبری نشده. حتی تکمیل ظرفیت کارشناسی ام اومده اما ارشد خبری نیست

عباس
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۱:۰۰ ب٫ظ

سلام.وقت هست هنوز برای تکمیل ظرفیت.
۳ سال یکبارتکمیل ظرفیت میشه

فاطمه
دی ۱۱, ۱۴۰۱ ۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  عباس

منظورتون اینه امسال تکمیل ظرفیت نداریم؟

امیرحسین مختاری
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۰:۴۷ ق٫ظ

ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور شروع شد؟

مهدی
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۲:۵۶ ب٫ظ

فک میکنم پارسال اسفند یا فروردین بود شروع شد.

سعید خردمند
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۷:۰۰ ق٫ظ

سه ماهه ما منتظر تکمیل ظرفیت ارشد ۱۴۰۱ هستیم.اسفندماه هم آزمون ارشد ۱۴۰۲ است.لطفا سریعتر اعلام فرمایید

زینب
دی ۹, ۱۴۰۱ ۶:۳۷ ب٫ظ

باسلام لطفاً هرچه سریعتر از سازمان سنجش. تقاضا داریم تکمیل ظرفیت ارشد غیرعلوم پزشکی رو اعلام کنن

مهدی
دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  زینب

ما نگران سربازی هستیم شما چطور؟!!!

سپیده
دی ۹, ۱۴۰۱ ۴:۲۶ ب٫ظ

سلام من لیسانس مدیریت صنعتی دارم چه رشته هایی میتونم ارشد بخونم

یاسر جلیلیان
دی ۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

تکمیل ظرفیت رو انجام بدید لطفا

یاسر
دی ۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

تورو خدا صدای ما بشید تا تکمیل ظرفیت رو انجام بدن ..چند ماهه منتظرهستیم خبری نیست

لیلی
دی ۸, ۱۴۰۱ ۳:۱۳ ب٫ظ

در تکمیل ظرفیت افرادی که شرکت نکردند؛ می‌توانند شرکت کنند؟

arash
دی ۸, ۱۴۰۱ ۸:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  لیلی

تا جایی که من اطلاع دارم، اگر آزمون رو شرکت کرده بودید و در روز آزمون غایب نبودید، در صورت اعلام تکمیل ظرفیت میتونید شرکت کنید.

کیخسرو
دی ۷, ۱۴۰۱ ۵:۴۱ ب٫ظ

سلام باوجود اینکه آزمون ارشد ۱۴۰۲نزدیکه چرا هنوز تکلیف ظرفیت ارشد۱۴۰۱ مشخص نشده؟