حذف فرصت مجدد استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد

بر اساس رای دیوان عدالت اداری، مشمولین برخورداری از سهمیه ایثارگران صرفاً برای یک مرتبه امکان استفاده از این سهمیه در هر مقطع تحصیلی جهت ورود به دانشگاه را دارند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، به دنبال شکایت صورت‌گرفته به دیوان عدالت اداری درخصوص استفاده مجدد از سهمیه ایثاگران در آزمون کارشناسی ارشد مطابق بند ۵ از تذکرات مهم مندرج در صفحات ۲۴ و ۲۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ به شرح زیر، امکان استفاده مجدد از این سهمیه برای پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد در کلیه دوره‌ها لغو شد.

در بند ۵ از تذکرات مهم مندرج در صفحات ۲۴ و ۲۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ آمده بود:

بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های غیرروزانه (شهریه پرداز) از جمله نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و یا دوره‌های مشترک مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته‌اند در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ‎ های مربوط در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع خواهند بود. شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی همانند ضوابط مربوط به دوره‌های غیر روزانه می‌باشد.

دیوان عدالت اداری بند ۵ از تذکرات مهم مندرج در صفحات ۲۴ و ۲۵ دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ را خارج از حدود اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مغایر با قوانین دانست و اعلام کرد:

مشمولین برخورداری از سهمیه ایثارگران صرفاً برای یک مرتبه قادر به استفاده از این سهمیه در هر مقطع تحصیلی جهت ورود به دانشگاه هستند، چه اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده یا نکرده باشند تحت هیچ عنوان حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور در تمامی دوره‌ها اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی در آزمون همان مقطع را ندارند.

جهت مشاهده متن کامل رای دیوان عدالت اداری کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد کلیک کنید.
ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۲۶ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
رها
اسفند ۵, ۱۴۰۲ ۰:۳۳ ق٫ظ

سلام من در دو آزمون ارشد ۱۴۰۳،یکی وزارت علوم یکی وزارت بهداشت شرکت کردم در هردو سهمیه فرزند جانبازپنج درصد را اعمال کردم آیا در هردو آزمون میتوانم از تاثیر سهمیه استفاده کنم باتوجه به اینکه ازمون وزارت علوم در اسفند وزارت بهداشت در خرداد برگزار میشود

سحر
آبان ۷, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

سلام وقت بخیر من ارشد از سهمیه ۲۵ درصد استفاده کردم ازاد حالا دوباره بخوام رشته دیگه ارشد روزانه شرکت کنم میتونم از سهمیه استفاده کنم؟

بی بی
خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۱:۵۵ ق٫ظ

سلام. من ارشد دانشگاه فرهنگیان قبول شدم. الان میتونم از سهمیه پنج درصد ،دوباره برای یک رشته دیگه استفاده کنم

مهسا
تیر ۳, ۱۴۰۲ ۹:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  بی بی

سلام
اگه یک بار با سهمیه قبول شدید که نه متاسفانه امکانش نیست دوباره از سهمیه استفاده کنید.

ناشناس
خرداد ۲۵, ۱۴۰۲ ۴:۳۶ ب٫ظ

(مطابق ماده ۶ آئین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوبه جلسه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ هیئت وزیران، مشمولین سهمیه ایثارگر پنج درصد ظرفیت، ابتدا همانند سایر داوطلبان در سهمیه آزاد گزینش می‌شوند و در صورت عدم قبولی، با شرایط ایثارگران در سهمیه ایثارگر ۵ درصد و سپس در خالی مانده ظرفیت سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد گزینش می‌شوند.)

سلام
مطابق بند فوق یعنی مثل سال‌های قبل تو هر رشته محلی که تو فرم انتخاب رشته وارد میکردیم نمیان قبولی با سهیه ۵ درصد رو بررسی کنن؟ به عنوان مثال اگه من ۱۰ تا رشته محل رو زده باشم میان به ترتیب اولویت، قبولی منو با رتبه در سهمیه آزاد (رتبه کشوری) بررسی می کنن و اگه تو هیچ کدوم از این ۱۰ تا قبول نشدم بعد مجدد میان از اولویت اول تا دهم قبولی منو با سهمیه ۵ درصد بررسی می کنن؟

مهسا
خرداد ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

سلام
خیر. برای هر رشته محل اول بررسی میکنن اگه تو سهمیه ازاد قبول میشید که اوکیه. اگر نه، با سهمیه بررسی میکنن.
به همین روش به ترتیب هر اولویت بررسی میشه.

ناشناس
خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

باتشکر از راهنمایی شما

M.j
خرداد ۱۷, ۱۴۰۲ ۸:۵۷ ب٫ظ

سلام. اگر برای ارشد دانشگاه آزاد با استفاده از سهمیه ثبت نام کنم و نرم برای سال دیگه مشکلی برای استفاده از سهمیه ندارم ؟؟

مهسا
خرداد ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  M.j

سلام
اگه قبول بشید دیگه سال بعد نمیتونید از سهمیه استفاده کنید.

مصطفی
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۷ ب٫ظ

لطفا تبصره ای که تو صفحه ۲۲ دفترچه اول راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد اومده رو مطالعه کنید و شاعبه و استرس ایجاد نکنید ، و قسمت اخر مطلبتون رو حذف کنید ، لطفا استرس واهی ندید اینم خود مطلبی که تو دفترچه نوشته شده : براساس ماده ۳آیین نامه اجرایی ماده ) (۷۰قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ۱۴۰۱/۵/۱۲هیئت محترم وزیران:»مشمولین استفاده از سهمیه صرفاً یکبار در هر مقطع آزمون سراسری وتحصیلات تکمیلی میتوانند در دوره روزانه دانشگاههای دولتی از سهمیه استفاده نمایند. چنانچه پس از قبولی و ثبت نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف دهند و یا ثبتنام ننمایند، مجدداً حق استفاده از سهمیه در آن مقطع تحصیلی را ندارند.«تبصره: براساس استفساریه شماره ۴۷۲۳۴/۱۰۳۵۹۵مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۴معاونت حقوقی ریاست جمهوری، داوطلبانی که یکبار در دوره روزانه از سهمیه استفاده نموده اند مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگان در دوره های غیر روزانه به شرط انصراف می باشند.براساس ماده ۴آیین نامه اجرایی ماده ) (۷۰قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۲ هیئت محترم وزیران: »استفاده مجدد مشمولین پذیرفته شده در هر مقطع در آزمون های سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره های شبانه )نوبت دوم( پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان،… ادامه نظر»

مهسا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  مصطفی

سلام
قسمت آخر مطلب که رای دیوان عدالت اداریه.
و احتمالا منظورتون صفحه ۲۲ دفترچه ثبت نام کنکور ارشده. در صفحه ۱۴ دفترچه انتخاب رشته نوشته شده که این بند به دلیل رای دیوان عدالت اداری حذف شده.

زهرا
خرداد ۱۷, ۱۴۰۲ ۰:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

بله گفته بند دو….بند دو در صفحه بیست و دو همون مطلب درباره گرد کردن معدل هست

مهسا
خرداد ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

خیر به این موضوع اشاره داره و در خبرگزاری ها هم آمده بود.
ضمنا رای دیوان عدالت اداری رو باید سنجش اجرا کنه

زهرا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۵:۳۸ ب٫ظ

سلام
من شبانه ارشد بودم..انصراف دادم دوباره شرکت کردم و طبق قانون میتونستم سهمیه م رو اعمال کنم
الان این قانون جدید آمده…من که دیگه قادر به تغییر سهمیه نیستم…سهمیه برای من ایثارگران ثبت شده…
تکلیف افرادی مثل من چی هستش

مهسا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

سلام
قاعدتا باید سهمیه براتون در نظر گرفته نشه و حذف شه. بازم میتونید این موضوع رو از سازمان سنجش پیگیری کنید.

دنیا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۷:۵۲ ق٫ظ

درود و عرض ادب
من ارشد امسال کنکور دادم و مجاز به انتخاب رشته شدم منتهی نمی‌خوام انتخاب رشته کنم و سال دیگه توی گروه دیگه مجدد کنکور بدم. آیا میتونم از سهمیه استفاده کنم؟

مهسا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۷:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  دنیا

سلام
بلع مشکلی نیست. فقط اگه استفاده کنید از سهمیه و قبول بشید دیگه نمیتونید مجدد استفاده کنید.

آیدا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۰:۱۸ ق٫ظ

سلام وقت بخیر ، تاثیر این قانون برای قبولی در دانشگاه های تهران تا چه اندازه میتونه موثر باشه؟

مهسا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  آیدا

سلام
سهمیه ۵درصد و ۲۵ درصد به این صورت هست که ظرفیت هر رشته محل برای سهمیه ۵ درصدی در ۰.۰۵ و برای سهمیه ۲۵ درصدی در ۰.۲۵ ضرب میشه، اگه عدد حاصله بالای نیم باشه، به همون میزان ظرفیت سهمیه در نظر گرفته میشه.
بعد داوطلبانی که دارای سهمیه ۵ درصدی هستن برای پذیرش در اون ظرفیت ۵درصدی و داوطلبانی که دارای سهمیه ۲۵ درصدی هستن برای پذیرش در اون ظرفیت ۲۵ درصدی با هم رقابت میکنند. کسانی که بالاترین نمره کل رو بین رقبای سهمیه دار دارند، در صورتی که نمره شون ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در اون رشته محل در سهمیه عادی باشه، به عنوان پذیرفته شده در سهمیه اعلام میشن.
اگر داوطلبان ۷۰درصد نمره اخرین فرد قبولی (با توجه به نوع سهمیه شون) رو کسب نکنند، در سهمیه پذیرش نخواهند شد.
اگه با شرایطی که گفتم، ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی تکمیل نشه میرسه به ۵ درصدی ها. اگه ظرفیت سهمیه ۵ درصدی هم تکمیل نشه که میرسه به سهمیه عادی ها.
اگه رشته محلی ظرفیت سهمیه نداشته باشه، داوطلبان دارای سهمیه هم در سهمیه عادی و با سهمیه آزاد خواهند بود

آرش
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۶:۲۰ ب٫ظ

سلام وقت بخیر
من یک بار از سهمیه ۵ درصد در زمان لیسانس استفاده کردم و با این سهمیه پذیرفته شدم و لیسانس خودم رو گرفتم
آیا می تونم برای ارشد هم از این سهمیه استفاده کنم؟

صحرا
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۳:۴۶ ب٫ظ

ببخشید اگر کسی سهمیه داشته باشه ولی امسال اصلا انتخاب رشته نکنه آیا برای سال بعد میتونه از سهمیه ای که داره استفاده کنه یا نه؟؟

مهسا
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۵:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  صحرا

سلام
بله مشکلی نیست. اگه استفاده نکنید که میشه بعدا استفاده کرد.

Zahra
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

سلام. این قانون شامل انتخاب رشته امسال هم میشه یا اینکه از سال بعد؟

مهسا
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  Zahra

سلام
بله شامل امسال هم میشه.

زهرا
خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۵:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

برای امسال چطور وضع میکنن این قانون رو؟ من در زمان ثبت نام اجازه داشتم استفاده مجدد کنم…ولی‌الان بعد از اعلام نتایج اولیه قانون عوض شده….الان سهمیه من ثبت شده و قابل تغییر نیس
و اینکع حق امسال من خورده میشه
ما میتونستیم از سهمیه منطقه استفاده کنیم

امیر
تیر ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

دقیقا