انتخاب رشته مجازی ارشد سازمان سنجش

انتخاب رشته مجازی سایت سنجش مخصوص کنکور سراسری است و برای داوطلبان ارشد انتخاب رشته مجازی ارائه نمی شود.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، معمولا با فاصله زمانی کمی (یک الی دو روز) پس اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد، دفترچه انتخاب رشته ارشد از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود. این دفترچه حاوی اطلاعات مختلفی است که مهم‌ترین آن فهرست دانشگاه‌های دارای پذیرش در هر رشته امتحانی و ظرفیت پذیرش آنهاست.

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد لازم است پس از بررسی دفترچه انتخاب رشته، نسبت به انتخاب رشته اینترنتی در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

اهمیت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد آن قدر مهم است که می‌تواند سرنوشت داوطلبان را عوض کند:

  • ممکن است در کنکور کارشناسی ارشد رتبه خوبی کسب کرده باشیم، اما بدون توجه به ظرفیت‌ها فقط دانشگاه‌های سطح ۱ را انتخاب کنیم و شانس پذیرش را از دست بدهیم.
  • عکس موضوع هم ممکن است رخ دهد، ممکن است رتبه خوبی داشته باشیم، اما با تصور این که دانشگاه‌های سطح ۱ قبول نمی‌شویم، اصلاً آن‌ها را انتخاب نکنیم.
  • ممکن است رتبه خیلی خوبی نداشته باشیم و انتخاب رشته نکنیم، در حالی که می‌توانستیم در برخی دانشگاه‌ها قبول شویم.

در صورتی که سوالی در مورد انتخاب رشته دارید می‌توانید در صفحه مشاوره انتخاب رشته ارشد مسترتست سوالتان را مطرح کنید.

قوانین سازمان سنجش در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

– داوطلبانی می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته کنند که بر اساس کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

مجاز بودن یا نبودن در کارنامه اعلام نتایج در دو بخش اعلام می‌شود:

  • مجاز بودن برای انتخاب رشته ارشد دوره‌های روزانه و شبانه
  • مجاز بودن برای انتخاب رشته ارشد سایر دوره‌ها (که شامل پردیس، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی است) و دانشگاه آزاد

– انتخاب رشته در بازه زمانی اعلام‌شده از سوی سازمان سنجش صورت می‌گیرد. زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از ۱۱ تا ۱۶ خردادماه اعلام شده است.

– هر داوطلب تنها یک فرم انتخاب رشته مجازی در سایت سازمان سنجش تکمیل خواهد کرد؛ حتی اگر در دو رشته در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده باشد.

– هر داوطلب می‌تواند حداکثر ۱۰۰ کدرشته‌محل را در فرم اینترنتی انتخاب رشته ارشد سازمان سنجش وارد کند. لزومی به انتخاب همه ۱۰۰ اولویت نیست و در صورتی که رشته شما تعداد رشته‌محل کمتری دارد یا خودتان تمایلی به تکمیل ۱۰۰ اولویت ندارید مشکلی پیش نخواهد آمد.

ترتیب اولویت‌ها اثری در شانس قبولی شما ندارد. در واقع اگر شما شانس قبولی در یک دانشگاه را داشته باشید، مهم نیست که اولویت اول شماست یا اولویت دهم شما. سازمان سنجش به ترتیب اولویت‌های انتخاب رشته شما را بررسی می‌کنید و اولین اولویتی که شانس قبولی دارید را به عنوان قبولی نهایی اعلام می‌کند.

– هر داوطلب می‌تواند حداکثر دو کدرشته‌محل بورسیه یا دارای شرایط خاص را در فرم انتخاب رشته وارد کند. انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های شاهد، غیر انتفاعی امام صادق (ع) و غیر انتفاعی خاتم از شرط محدودیت انتخاب دو کد محل بورسیه و یا دارای شرایط خاص مستثنی هستند.

– داوطلبانی که دانشجوی مقطع کارشناسی هستند باید تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شوند.

انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش

انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش یکی از امکانات ویژه‌ ای است که سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار تمامی داوطلبان مقطع کارشناسی قرار داده است. در واقع، هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، سازمان سنجش امکان انتخاب رشته را از طریق سایت برای داوطلب فراهم می کند.

انجام این فرایند برای تمامی داوطلبانی که کارنامه اولیه برای آنان صادر گرده است و در جلسه کنکور حضور داشته‌اند، امکان پذیر است.

اما انتخاب رشته مجازی مختص مقطع کارشناسی است و برای مقطع کارشناسی ارشد انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش صورت نمی‌گیرد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات