میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲

رئیس دانشگاه آزاد از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شهریه‌های دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: میزان افزایش شهریه‌ها نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در حاشیه نشست اساتید دانشگاه‌های استان تهران، در جمع خبرنگاران گفت: سازمان سنجش اسامی دانشجویان جدیدالورود را اعلام نکرده است به همین دلیل دو بازه زمانی برای آغاز سال تحصیلی داریم به طوریکه دانشجویانی که کلاس‌های افرادی که هفته گذشته ثبت نام خود را انجام داده‌اند از این هفته شروع می‌شود و در هفته آینده موعد حذف و اضافه آن‌ها خواهد بود.

وی با ارائه توضیحاتی درباره شهریه دانشگاه آزاد نیز گفت: میزان افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال جاری با میزان افزایش شهریه در سال گذشته برابر بوده و بالاتر نرفته است، براساس جدول شهریه دانشگاه آزاد شهریه واحدها و کد رشته محل‌ها با یکدیگر متفاوت است یعنی دانشگاه آزاد که بیش از ۱۸ نوع واحد دانشگاهی دارد با شهریه‌های متفاوتی براساس واحد و رشته محل روبرو می‌شود به عنوان مثال رشته تاریخ با رشته حقوق مساوی نیست و این طور نیست همه رشته‌های علوم انسانی یک شهریه داشته باشند.

طهرانچی با بیان اینکه براساس عدالت آموزشی شهریه‌ها در دانشگاه آزاد تابعی از رشته محل است، عنوان کرد: براین اساس متوسط افزایش شهریه در سال جدید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. یعنی از افزایش ۵ درصدی در برخی از واحدهای دانشگاهی شروع شده تا واحدهایی مانند تهران مرکز و علوم تحقیقات که افزایش شهریه‌ها در آن بیشتر بوده است.

طهرانچی گفت:  سال گذشته به دلیل اینکه دولت در مهرماه حقوق کارکنان را دوباره افزایش داد ما نیز مجبور شدیم افزایش شهریه‌ای را برای افزایش حقوق کارکنان و اساتید داشته باشیم که امسال این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: هر دانشجویی که درخواست تخفیف داشته باشد تخفیف آن در ازای کار دانشجویی خواهد بود که در فضای دانشگاه برای او تعریف می‌شود. سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردیم که دانشگاه امسال با تعریف کارهای دانشجویی هزینه مربوطه در این بخش را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد همچنین درباره بورسیه شدن دانشجویان در دانشگاه آزاد نیز گفت: ما سعی کردیم زمینه اشتغال را برای دانشجویان در دانشگاه فراهم کنیم و چیزی به عنوان تخفیف نگاه جدیدی است که در این زمینه دیده شده است.

طهرانچی درباره موضوع معافیت مالیات حقوق اساتید دانشگاه آزاد نیز گفت: دانشگاه آزاد در دانشگاه آزاد موضوع سقف حقوق برای اساتید مطرح نبوده است چون دولتی محسوب نمی‌شود. اما آن چیزی که در دانشگاه آزاد و در جلسه اخیر هیئت امنا مطرح شد کاهش اتکا بودجه دانشگاه به بحث شهریه است. وابستگی بودجه دانشگاه آزاد به شهریه از ۸۴ درصد به ۷۵ درصد رسیده است که امیدواریم در سال مالی جدید دانشگاه بتوانیم شاهد روند کاهشی این مسئله باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد درباره روند جذب اساتید در دانشگاه آزاد نیز گفت: امسال طرح ویژه‌ای را تحت عنوان هیئت علمی وابسته و دستیار آموزشی برای جذب اعضای هیئت علمی مطرح کردیم که ۴۰ هزار نفر متقاضی شدند و از این بین ۲۰ هزار نفر انتخاب شدند.

طهرانچی ادامه داد: این ۲۰ هزار نفر در دوره پایه کارشناسی تدریس می‌کنند و روند انتخاب آن‌ها همچنان ادامه دارد. این افراد بخشی از شهریه تحصیل خود را در مقطع دکتری را می‌توانند به این شکل پرداخت کنند

وی خاطرنشان کرد: دستیاران آموزشی توسط اساتید پشتیبانی می‌شوند و پس از گذراندن ۱۶ سال از دوره آموزشی مدرک دستیار آموزشی را از دانشگاه آزاد دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه با اساتید حق التدریس خداحافظی کرده‌ایم گفت: جذب ۶ هزار عضو هیئت علمی وابسته را نیز در دستور کار داریم که در حال جذب و روند جذب آن‌ها در هفته دوم مهر ماه پایان می‌یابد.

طهرانچی افزود: ۱۳ هزار نفر متقاضی عضویت هیئت علمی در دانشگاه آزاد شدند که هیئت‌های اجرایی جذب در حال مصاحبه از آن‌ها هستند. در این بین داشتن دکتری و تجربه‌های علمی جزو ملاک‌های دانشگاه آزاد محسوب می‌شود و افراد پس از تایید صلاحیت علمی و عمومی جذب دانشگاه آزاد می‌شود

وی درباره تحول امسال دانشگاه آزاد نیز گفت: با رویکرد جدیدی که در دانشگاه آزاد رخ داده که همان ماموریت گرا کردن دانشگاه آزاد است، با ۲۲ دانشکده با عناوین ماموریتی شاهد آرایش جدیدی در حوزه فعالیتهای آموزشی در دانشگاه آزاد خواهیم بود و امیدواریم با این تحول بتوانیم نگاه جدیدی به آموزش عالی را در کشور جاری کرده و به پرورش دانشجویان متناسب با شغل و ماموریت‌های اجتماعی کشور بپردازیم.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات