پارسه
نوگام
عالم زاده

راهنمای جامع نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

در این مطلب جزئیات نحوه تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد را توضیح داده ایم.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته لازم است به نکات زیر توجه نمایند.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

داوطلبان به هنگام ورود به محیط برنامه اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد، بندهای ذیل را مشاهده می نمایند که در صورت علامت گذاری در یکی از این موارد به آنها اجازه انتخاب رشته داده می شود. بدیهی است هر زمان مشخص شود که داوطلب حقایقی را عمداً یا سهواً کتمان نموده، در هر مرحله (پذیرفته شدن، حین تحصیل و …) که باشد، از این آزمون و آزمون سال بعد محروم خواهد شد و حق هرگونه اعتراضی از وی سلب می گردد.

۱- اطلاعات فوق (معدل، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی) مورد تأیید میباشد. □

۲- اطلاعات فوق (معدل، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی) مورد تأیید نبوده و دارای مغایرت است. □

تبصره: در صورتی که داوطلبان بند دوم را علامت‌گذاری نمایند به آنها اجازه اصلاح و ویرایش موارد مربوط داده خواهد شد. لذا لازم است داوطلبان ابتدا نسبت به تغییر معدل خود براساس مفاد اطلاعیه مورخ ۹۸/۳/۱۲ اطلاعیه توزیع کارت ورود به جلسه) اقدام نمایند. دانش آموختگان دوره کارشناسی معدل مندرج در مدرک فارغ التحصیلی و دانشجویان سال آخر میانگین معدل واحدهای گذرانده شده خود را تا تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ و سپس رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل خود را در محل مربوط درج نمایند که پس از ویرایش این موارد و تأیید آنها، اجازه انتخاب رشته به آنان داده خواهد شد.

۳- حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۸/۶/۳۱ در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل خواهم شد. □ فارغ التحصیل نخواهم شد. □

توضیح مهم: چنانچه در ردیف پذیرفته شدگان نهایی آزمون قرار بگیرید و تا تاریخ ۱۳۹۸/۶/۳۱ موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود نگردید، قبولی شما باطل خواهد شد.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ کلیه پذیرفته شدگان دوره روزانه در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ حق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ را نخواهند داشت.

فرم انتخاب رشته های تحصیلی اینترنتی همزمان با کارنامه نتایج کنکور کارشناسی ارشد در پایگاه اینترنتی این سازمان منحصراً برای داوطلبانی که با توجه به مندرجات ردیف ۷ کارنامه، در دوره های روزانه و یا دوره های غیرروزانه مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد می باشند، قابل رؤیت می باشد، لذا داوطلبان لازم است برای ورود به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد از دو روش ورود اطلاعات:

۱- شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام

۲- شماره پرونده، شماره داوطلب و کد ملی، نسبت به ثبت کدرشته محل های انتخابی و تکمیل فرم مذکور، اقدام نمایند.

تبصره: منظور از دوره های غیرروزانه و غیرنوبت دوم (شبانه) در جدول شماره ۷ کارنامه نتایج اولیه؛ دوره های مجازی، پردیس خودگردان، مشترک و دانشگاه پیام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی می باشد، که شرایط و ضوابط مربوط به این دوره ها در قسمت شرایط دانشگاه ها و موسسات این دفترچه راهنما (صفحه ۲۹۷) درج شده است که داوطلبان لازم است قبل از انتخاب رشته نسبت به مطالعه دقیق آنها اقدام نمایند.

در سیستم انتخاب رشته که تا حدودی، هوشمند پیش بینی گردیده، در حد امکان خطاهای احتمالی داوطلبان را در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد اینترنتی به آنان تذکر دهد (به عنوان مثال: اعلام خطای انتخاب کدرشته محلی که داوطلب در آزمون آن شرکت نکرده و یا مجاز به انتخاب رشته نشده باشد و یا اینکه داوطلب در یک یا چند کد ضریب رشته امتحانی خود مجاز به انتخاب رشته نگردیده است و …)، لذا لازم است داوطلبان این مورد را نیز در نظر داشته باشند.

بدیهی است چنانچه داوطلبی نسبت به رفع خطاهای داده شده اقدام ننماید، انتخاب رشته وی کامل نگردیده و سیستم به این داوطلب رسید انتخاب رشته ۱۵ رقمی نخواهد داد.

۱- نظر به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در حیطه وظایف سازمان سنجش آموزش کشور نبوده و هیچ گونه اقدامی نیز از سوی این سازمان میسر نمی باشد به داوطلبان تأکید می گردد به هنگام انتخاب رشته خود دقت لازم را بعمل آورند.

۲- چنانچه تعداد ثبت نام شدگان در دوره های مجازی و پردیس خودگردان برای تشکیل کلاس به حدنصاب نرسد و با توجه به تعداد ثبت‌نام کنندگان در کدرشته محل مربوط امکان تشکیل کلاس وجود نداشته باشد، نسبت به انتقال فرد یا افراد پذیرفته شده به سایر اولویتهای دارای نمره علمی لازم، اقدام خواهد شد. در غیر این صورت اقدام دیگری امکانپذیر نبوده و فرد میتواند در آزمون سال آینده شرکت نماید.

۳- به داوطلبان توصیه میگردد قبل از اقدام به انتخاب رشته های تحصیلی در اینترنت، کد رشته محل های انتخابی خود را به ترتیب علاقه در فرم نمونه مندرج در صفحه ۳۲۵ این دفترچه درج و سپس به پایگاه اینترنتی این سازمان مراجعه تا در مدت زمان کوتاهتر و خطای کمتری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته های تحصیلی خود اقدام نمایند.

۴- رعایت شرایط و ضوابط در رشته هایی که دارای شرایط و ضوابط خاصی بوده و این شرایط در دفترچه های راهنما و یا اطلاعیه های این سازمان به اطلاع داوطلبان رسیده است، به عهده داوطلبان میباشد و چنانچه داوطلبان فاقد شرایط، نسبت به انتخاب اینگونه رشته ها مبادرت نموده و در آنها قبول شوند، کلیه تبعات ناشی از آن صرفاً متوجه خود این داوطلبان بوده و مسئولیتی به عهده این سازمان نخواهد بود.

۵- کد محلهای انتخابی مندرج در فرم انتخاب رشته های تحصیلی اینترنتی پس از تکمیل و تأیید نهایی و اتمام مهلت ویرایش به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست.

 یادآوری های خیلی مهم انتخاب رشه ارشد:

۱- داوطلبان دقت نمایند در ستون ملاحظات برخی رشته های تحصیلی، پذیرش با ضرایب یکی از گرایش های دیگر رشته عنوان گردیده، لذا داوطلبانی که بر اساس نتیجه مندرج در کارنامه مجاز به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد یا گرایش درج شده در ستون ملاحظات شده اند، می توانند این گونه محل ها را نیز در صورت تمایل انتخاب نمایند.

همچنین در کنار عنوان رشته امتحانی در بالای جداول رشته های تحصیلی، کد ضریب مربوط به همین منظور نیز درج شده است.

۲- با توجه به اینکه کد محل های انتخابی درج شده در فرم انتخاب رشته اینترنتی پس از گرفتن تأییدیه به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست، به داوطلبان گرامی اکیداً توصیه میگردد قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته های تحصیلی خود، جزئیات و اطلاعات مربوط به کد رشته های انتخابی (محل دانشگاه، دوره، میزان شهریه دوره های مختلف و …) را مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.

۳- آن دسته از داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ پذیرفته شوند و دارای مدرک کارشناسی غیرمتناسب با رشته قبولی باشند، موظف به گذراندن دروس پیش‌نیاز (جبرانی) به تشخیص گروه آموزشی مربوط بوده و هزینه دروس پیش‌نیاز (جبرانی) نیز توسط دانشجو پرداخت می‌شود.

۴- همان گونه که در دفترچه شماره یک آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ درج گردیده، بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته (به استثنای پذیرفته شدگان دوره های روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۷ که حق شرکت در آزمون سال ۱۳۹۸ را نداشته اند)، برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ میبایست تا پایان مهلت مقرر ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ (۱۳۹۷/۹/۲۵) از تحصیل انصراف قطعی حاصل نموده باشند.

بدیهی است در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان شاغل به تحصیل (ورودی های سال ۹۶ و قبل از آن (در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ قبولی آنان در آزمون لغو و اقدامی نسبت به درخواست آنان، امکان پذیر نخواهد بود.

۵- دارندگان مدارک تحصیلی معادل میبایست حائز شرایط «آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر» مصوبه جلسه ۸۴۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که طی بخشنامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۹۲/۵/۲۸ توسط معاونت آموزشی وزارت متبوع به کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ گردیده، باشند.

بدیهی است آن عده از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جلسه شماره ۴۳۲ مورخ ۱۳۷۷/۹/۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره های معادل) در دوره های معادل پذیرفته شده اند، در شمول این مصوبه قرار میگیرند.

۶- بر اساس مصوبه جلسه ۷۷۱ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان که طی سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ به دوره های مذکور راه یافته اند، حسب مورد از تسهیلات مصوبه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۱۳۹۴/۵/۲۸ برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می شوند.

۷- انتخاب رشته اینترنتی منحصراً در محدوده زمانی که از طریق اطلاعیه ها منتشر می شود صورت می پذیرد، لذا آن دسته از داوطلبانی که در موعد مقرر موفق به انتخاب رشته نشوند به منزله انصراف از ادامه مراحل آزمون تلقی خواهند شد.

۸- نظر به اینکه بر اساس نمره کل محاسبه شده برای هر یک از داوطلبان گزینش علمی انجام می گیرد، لذا ترتیب تقدم یا تأخر کدهای محل تحصیل انتخابی توسط داوطلب هیچگونه تأثیر یا امتیازی در گزینش نهایی نخواهد داشت و منحصراً تقدم کد محل تحصیل نشانگر ترتیب علاقه داوطلب به تحصیل در محل مربوط می باشد.

۹- داوطلبان متقاضی کدرشته محل های تحصیلی دوره های: نوبت دوم، مجازی، پردیس خودگردان و مشترک، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دارای شرایط خاص و دانشگاه پیام نور، ملزم به پرداخت شهریه می باشند.

لذا داوطلبان لازم است در خصوص میزان شهریه دانشگاه های پذیرنده دانشجو، ضمن مراجعه به پایگاه های اطلاع رسانی دانشگاه های مربوط، توضیحات مندرج در صفحه ۲۹۷ همین دفترچه راهنما را نیز به دقت مطالعه نمایند.

لازم به ذکر است که محل های تحصیل دوره های مختلف تحصیلی، در ذیل عنوان هر رشته و گرایش با ذکر عنوان دوره تحصیلی، نام دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل تحصیل، ظرفیت، جنس پذیرش و توضیحات مربوط، در جداول رشته های تحصیلی بهصورت یکجا درج شده است.

۱۰- نظر به اینکه امکان افزایش و یا کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از کد رشته محل های تحصیلی مندرج در این دفترچه بر اساس درخواست دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ذیربط خواهد بود، لذا بدیهی است که بر اساس ظرفیت تغییر یافته گزینش نهایی انجام میگیرد.

۱۱- داوطلبان باید حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۸/۶/۳۱ فارغ التحصیل شوند، در غیر اینصورت قبولی آنان لغو میگردد.

همچنین مجدداً تأکید میگردد بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ کلیه پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ حق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ را نخواهند داشت.

تبصره: در صورتی که بعد از تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبی به دلایلی احتمال فارغ التحصیل شدن تا تاریخ فوق را نمیدهد، لازم است حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۸/۵/۳۰ شخصاً با به همراه داشتن اصل شناسنامه و یا کارت شناسایی عکس دار معتبر و اطلاعات کارت اعتباری ثبت‌نام به سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به تکمیل فرم انصراف از گزینش آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ اقدام و رسید دریافت دارد و یا با ارسال درخواست کتبی (اثرانگشت و امضاء داوطلب در ذیل درخواست الزامی است) به همراه تصویر شناسنامه و یا کارت ملی موضوع عدم فارغ التحصیلی خود را از طریق پست سفارشی به آدرس: تهران، صندوق پستی: ۱۵۸۷۵-۱۳۶۵ به اداره ثبت‌نام واحد کارشناسی ارشد این سازمان به نحوی ارسال نمایند که تا تاریخ مذکور واصل شود، تا از گزینش نهایی حذف گردد.

بدیهی است به درخواست هایی که بعد از تاریخ تعیین شده به این سازمان واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد و کلیه تبعات آن متوجه شخص داوطلب خواهد بود.

۱۲- به منظور آگاهی از نتیجه گزینش نهایی در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ کارنامه ای حاوی اطلاعات لازم پس از استخراج فهرست قبول شدگان نهایی از طریق سایت اینترنتی این سازمان در اختیار داوطلبان قرار داده خواهد شد.

۱۳- هر زمان مشخص شود که داوطلب، حقایقی را عمداً یا سهواً کتمان نموده، در هر مرحله (انتخاب رشته، پذیرفته شدن، ثبت‌نام، حین تحصیل و …) که باشد، قبولی وی در این آزمون لغو و از شرکت در آزمون سال بعد نیز محروم خواهد شد و حق هرگونه اعتراضی از وی سلب میگردد.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات