نخبگان

مصاحبه با رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ رشته شیمی

متین عطایی متولد سال ۱۳۷۴ با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ مجموعه شیمی موفق به کسب رتبه ۳ شده است و در نهایت در گرایش شیمی تجزیه در دانشگاه صنعتی شریف پذیرش شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

ایشان از مقطع کارشناسی رشته شیمی محض دانشگاه اصفهان در بهمن ۹۷ فارغ‎التحصیل شده است.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

مسترتست: رتبه شما برای همه گرایش‌ها یکسان بود؟

– ما هفت تا گرایش داریم، که از این تعداد در ۵ گرایش رتبه من سه بود و در گرایش شیمی معدنی رتبه ۴ و آلی ۱۶.

مسترتست: چیز عجیبی نیست که در۶ گرایش رتبه یکسان باشد؟

– نه، هر گرایشی که بخواهید متفاوت است، به عنوان نمونه شیمی تجزیه بخواهید، همه درس‎ها ضریب یک دارند و درس شیمی تجزیه ضریب دو دارد.

مسترتست: مطالعه برای آزمون را از چه زمانی شروع کردید؟

– من از حدود مهرماه و همزمان با شروع ترم جدید شروع به مطالعه کردم.

مسترتست: مهر ۹۷؟ ترم ۸ کارشناسی بودید؟

– بله.

مسترتست: میزان مطالعه شما برای آمادگی آزمون به طور متوسط روزی چند ساعت بود؟

– من تا بهمن ماه که فارغ‎التحصیل شدم، معمولا روزی دو یا سه ساعت مطالعه داشتم. ولی بعد از بهمن میزان مطالعه من به روزی شش یا هفت ساعت رسید که خیلی به من کمک کرد. البته به نظر من بهتر است برای رشته ما داوطلبین انرژی خود را برای روز‎های آخر بگذارند. البته امسال به دلیل عقب افتادن کنکور، برنامه و زمان‎بندی من به ‎هم ریخت، و همین باعث شد که آن طور که می‌خواهم ظاهر نشوم، وگرنه احتمالا رتبه یک می‌شدم.

مسترتست: برای دانشگاه صنعتی شریف برای پذیرش بدون آزمون درخواست نداده بودید؟

– خیر، زمان آن را از دست داده بودم. ولی برای دانشگاه تهران درخواست داده بودم و در گرایش تجزیه هم پذیرفته شدم ولی در نهایت دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم. الان تمامی اخبار را من از وب‎سایت شما متوجه می‎شوم و همین‎طور اعلام نتایج را نیز از طریق شما از تلگرام متوجه شدم.

مسترتست: منابع مورد نیاز جهت کسب آمادگی برای کنکور را چه‌طور شناسایی کردید؟

– از یک سری از جزوات دانشگاهی خودم استفاده کردم و کلیه دروس مرتبط ۸ ترم تحصیل در مقطع کارشناسی را نیز یک‎‎بار مرور کردم.  از کتاب‎های مدرسان شریف نیز استفاده کردم. برای یادگیری زبان از کتاب‎های زیر ذره‎بین که بسیار مفید هستند استفاده کردم. در واقع مطالعه من بیشتر جنبه جمع‎بندی و مرور داشت.

مسترتست: در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت کرده بودید؟

– بله، در آزمون‎های مدرسان شریف شرکت می‎کردم که در اکثر آن‎ها رتبه یک را کسب کردم.

مسترتست: از شرکت در آزمون‎ها رضایت دارید؟

– بله، به‎خصوص برای کسانی که همزمان در حال تحصیل هستند، باعث می‎شود که طبق برنامه پیش بروند و کمک‌کننده است. به نظرم برنامه ریزی ۵۰درصد راه است و باید خیلی مورد توجه واقع شود.

مسترتست: ترم آخر  کارشناسی چند واحد داشتید؟

– حدود ۱۶ واحد.

مسترتست: چرا ادامه تحصیل را به سال آینده موکول نکردید؟

– به دلیل این‎که اگر یک ترم اضافه می‎شدم، در واقع المپیاد که در آن رتبه ۱۰ گرفته‎ام و عضویت بنیاد نخبگان و همین‎طور استعداد درخشان را نیز از دست می‎دادم. شرط تمامی این موارد هشت‌ترمه تمام کردن است.

مسترتست: به رفتن به خارج از کشور فکر نکرده بودید؟

– اپلای کردن می‌تواند به عنوان یک گزینه خیلی خوب جهت ادامه تحصیل در نظر گرفته شود.

مسترتست: برای ارشد برنامه‎ای نداشتید؟

– نه، من بررسی هم که کردم برای ارشد زیاد مهم نیست و برای دکتری بهتر است. چرا که زمینه کاری افراد مشخص شده و این بهتر است. البته از بعدی دیگر اگر برای ارشد کسی اقدام کند از نظر یادگیری زبان و مقاله شرایط راحت تر است.

مسترتست: چه منابعی برای کنکور ارشد مطالعه کردید؟

– برای دروس شیمی تجزیه و شیمی فیزیک و معدنی جزوات اساتیدم و نیز کتاب‌های مدرسان شریف را بعنوان منبع استفاده کردم.

برای زبان عمومی ۲ جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره‌بین خیلی کمک‌کننده بود.

برای بخش زبان تخصصی شیمی هم چون در دوره کارشناسی اکثر دروس را به زبان اصلی مطالعه کردم، نیازی به منبع خاصی نداشتم؛ ولی برای سایر داوطلبین کتب زبان تخصصی شیمی موجود در بازار می‌تواند مفید باشد.

در نهایت به داوطلبین پیشنهاد دارم برای آن گرایشی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند، حتما کتب منبع را هم مطالعه کنند.

مسترتست: چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد دارید؟

– توصیه من به داوطلبین محترم این است که یک برنامه مدون تنظیم کرده و خودشان را ملزم به اجرای آن بدانند؛ چرا که به نظر بنده ۵۰درصد هر آزمونی مطالعه و ۵۰درصد دیگر آن برنامه‌ریزی و شیوه صحیح مطالعه است. به دانشجویان سال دوم و سوم هم توصیه دارم حتما دروس کارشناسی را از همان ابتدا به خوبی فرا گرفته و مرور داشته باشند.

 

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات