شانس قبولی در کارشناسی ارشد چقدر است؟

برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر اهمیت نحوه عملکرد داوطلب در آزمون کتبی و ظرفیت پذیرش که تاثیر مستقیمی بر قبولی دارند، نحوه انتخاب رشته هم بسیار مهم است. در این مطلب به طور کامل این موضوع شرح داده خواهد شد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، قبولی در کنکور کارشناسی ارشد اغلب رشته ها با توجه به نمره کنکور (شامل تاثیر ۸۰ درصدی نمره آزمون کتبی و ۲۰ درصدی تاثیر معدل) تعیین می‌شود.

از میان داوطلبانی که یک رشته‌محل را انتخاب کرده‌اند، آنها که بالاترین نمره کنکور را دارند (اگر در اولویت های قبلی‌شان پذیرفته نشده باشند یا اولویت بالاتری نداشته باشند)، با توجه به ظرفیت پذیرش هر رشته در هر دانشگاه پذیرش خواهند شد.

بنابراین، شانس قبولی در کنکور کارشناسی ارشد به چند مورد زیر مربوط است:

۱- نمره کنکور داوطلب (تاثیر ۸۰ درصدی آزمون کتبی سنجش و ۲۰ درصدی معدل موثر کارشناسی)

۲- نمره کنکور داوطلبانی که آن رشته‌محل را انتخاب کرده‌اند.

۳- ظرفیت پذیرش هر رشته‌محل

۴- انتخاب رشته صحیح

چرا انتخاب رشته مهم است؟ پاسخ ساده است:

  • ممکن است در کنکور کارشناسی ارشد رتبه خوبی کسب کرده باشیم، اما بدون توجه به ظرفیت‌ها فقط دانشگاه‌های سطح ۱ را انتخاب کنیم و شانس پذیرش را از دست بدهیم.
  • عکس موضوع هم ممکن است رخ دهد، ممکن است رتبه خوبی داشته باشیم، اما با تصور این که دانشگاه‌های سطح ۱ قبول نمی‌شویم، اصلاً آن‌ها را انتخاب نکنیم.
  • ممکن است رتبه خیلی خوبی نداشته باشیم و انتخاب رشته نکنیم، در حالی که می‌توانستیم در برخی دانشگاه‌ها قبول شویم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان سری به صفحه مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد بزنید.

شانس ۶۰ درصدی قبولی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰

معاون فنی و آماری سازمان سنجش در بهمن سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: با توجه به اینکه ورودی آموزش عالی در سنوات گذشته در کنکور سراسری کاهش یافته، مشکلاتی که بازار کار برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده، باعث شده تا ورود به تحصیلات تکمیلی کاهش پیدا کند. البته این روند قابل پیش بینی و در حال ادامه یافتن است. از سال ۶۸ تا ۹۳ تقاضای تحصیلات تکمیلی روندی صعودی داشته و تا حدود ۸۷۰ هزار نفر هم رسید. اما از سال ۹۳ تا ۹۹ تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی به یک دوم کاهش یافته است، این در حالی است که عرضه آموزش عالی روند صعودی داشته است. به عبارت دیگر در ۴۸ درصد رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تعداد متقاضیان از تعداد ظرفیت رشته‌ها کمتر است.

وی ادامه داد: لذا در مقیاس کلان می‌توان گفت هر یک از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، حدود ۶۰ درصد شانس قبولی خواهند داشت. این مساله باعث افت کیفیت ورود به آموزش عالی می‌شود که به واقع تأثیرات ملموسی بر روی پذیرش استعداد درخشان نیز دارد.

اگر کنکور ارشد را سفید بدهیم چه می شود؟

در صورتی که پاسخنامه داوطلبان سفید تحویل داده شود، امکان انتخاب رشته وجود نخواهد داشت. بنابراین، امکان قبولی در هیچ دانشگاهی نیز فراهم نیست.

قابل توجه است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲، حدنصاب نمره علمی نمره حاصل از میانگین وزنی نمرات خام تراز شده با توجه به ضرایب مربوطه در هر رشته گرایش و در تمامی دانشگاه‍‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بزرگتر یا مساوی ۵ می‌باشد. لذا به استناد مصوبه فوق داوطلبان در کد ضریب‌هایی مجاز به انتخاب رشته می‌شوند که نمره علمی کد ضریب مربوطه بزرگتر یا مساوی ۵ باشد. در نتیجه داوطلبانی که پاسخنامه سفید تحویل می‌دهند، نمره‌شان صفر (کمتر از ۵) است و مجاز به انتخاب رشته نخواهند شد.

تا چه رتبه ای مجاز به انتخاب رشته ارشد هستیم؟

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در هر یک از رشته های امتحانی کنکور ارشد متفاوت است و به ظرفیت پذیرش آن رشته بستگی دارد. آخرین رتبه مجاز در هر رشته / گرایش در کارنامه اولیه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد درج می‌شود.

با چه رتبه ای در ارشد کجا قبول میشم؟

اولین قدم برای تخمین قبولی در کنکور کارشناسی ارشد اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌ها است. برای اطلاع از ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد لازم است به دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مراجعه کنید.

اما اطلاع از ظرفیت پذیرش رشته برای انتخاب رشته کفایت نمی‌کند. چرا که عوامل بسیاری ازجمله معیارهای مختلف داوطلبان دیگر و نیز خودتان در شانس قبولی موثر است. بنابراین، اطلاع از رتبه های قبولی سال‌های قبل کمک خوبی برای داشتن چشم انداز قبولی است.

برای مشاهده رتبه های قبولی کنکور ارشد کلیک کنید.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۱ دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
سلام
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۶:۲۱ ب٫ظ

به فکر ایجاد کار هم براشون باشیم مسئولین محترم