نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد

پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، سوالات و پاسخنامه کلیدی از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود. داوطلبان می‌توانند با تطبیق پاسخی که در جلسه کنکور به سوالات داده‌اند با کلید منتشرشده از سوی سنجش، درصد خود را در هر یک از دروس محاسبه کنند.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

نکته مهمی که نباید یادتان برود این است که محاسبه درصد کنکور ارشد برای هر یک از دروس امتحانی صورت می‌گیرد. یعنی شما درصد کنکور را برای همه سوالات آزمون به صورت یک‌جا محاسبه نمی‌کنید، بلکه درصد کسب‌شده در هر درس را به صورت جداگانه می‌توانید محاسبه کنید. در کارنامه اولیه اعلام نتایج کنکور ارشد هم درصد برای هر یک از درس‌ها اعلام می‌شود.

به خاطر داشته باشید در کنکور کارشناسی ارشد، سوالات هر درس نمره یکسانی دارند و سختی و آسانی سوال در نمره و درصد شما تأثیر نخواهد داشت؛ بنابراین، چه به یک سوال دشوار جواب دهید و چه یک سوال ساده، هر دو برای شما امتیازی یکسان خواهد داشت.

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور کارشناسی ارشد

به طور کلی در کنکور همه مقاطع تحصیلی ازجمله آزمون کارشناسی ارشد، در صورتی که به سؤالی جواب درست بدهید، نمره آن را می‌گیرید؛ اگر به سؤالی جواب ندهید و پاسخنامه را خالی بگذارید، نمره آن سؤال را نمی‌گیرید؛ و اگر به سؤالی جواب غلط بدهید، علاوه بر این که نمره آن سؤال کسر می‌شود، نمره منفی هم برای شما در نظر گرفته می‌شود.

اما نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور به این شکل است که هر سه تا سؤال غلط باعث می‌شود نمره یکی از جواب‌های صحیحتان نیز از بین برود. یعنی هر سؤال غلط یک سوم نمره هر سؤال تاثیر منفی دارد.

هرچه تعداد سوالات یک درس در کنکور کارشناسی ارشد بیشتر باشد، نمره هر سوال کمتر است. برای مثال، در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری تعداد سوالات درس ریاضی و آمار ۳۰ و تعداد سوالات درس حسابداری مالی ۲۵ می باشد. پس به ازای جواب دادن به هر سوال در درس ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری ۳/۳۳ درصد و به ازای جواب دادن به هر سوال در درس حسابداری مالی در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری ۴ درصد به درصد شما در این دروس اضافه می‌شود.

فرمول محاسبه درصد در آزمون کارشناسی ارشد

برای حساب کردن درصد هر یک از دروس امتحانی باید اطلاعاتی شامل تعداد کل سوالات، تعداد پاسخ‌های غلط و تعداد جواب‌های صحیح را محاسبه کنید.

پس از این که پاسخ‌هایی که در برگه پاسخنامه در جلسه کنکور را وارد کردید را با کلید سوالات منتشرشده از سوی سازمان سنجش مقایسه کردید، تعداد جواب‌های غلط و درست در هر درس را یادداشت کنید.

در مرحله بعد کافی است تعداد پاسخ‌های صحیح را در عدد ۳ ضرب کنید و بعد تعداد پاسخ‌های غلط را از این عدد کم کنید. عدد به‌دست‌آمده را بر تعداد کل سؤالات آن درس که در عدد ۳ ضرب کرده‌اید تقسیم کنید.

عدد نهایی را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید. عددی که در این مرحله به دست می‌آید، درصد شما در این درست است.

نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد

به مثال زیر توجه کنید:

در صورتی که تعداد سوالات یک درس ۴۵ عدد باشد و شما به ۳۵ سوال جواب صحیح داده باشد، درصد شما به شکل زیر محاسبه می‌شود:

مثال محاسبه درصد آزمون کارشناسی ارشد

اگر از ماشین حساب تلفن همراه یا از ماشین حساب‌های الکترونیک یا آنلاین برای محاسبه درصد استفاده می‌کنید، لازم است برای به دست آوردن درصد در مثال فوق، فرمول را به این صورت وارد کنید:

نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد با ماشین حساب

 

محاسبه رتبه کنکور ارشد

به طور کلی، امکان محاسبه رتبه کنکور کارشناسی ارشد به طور دقیق قبل از انتشار کارنامه نتایج از سوی سازمان سنجش وجود ندارد؛ چرا که متغیرهای زیادی در محاسبه رتبه کنکور ارشد دخیل هستند و مهم‌ترین آن وضعیت رقبا و درصد پاسخگویی آنها به سؤالات است.

تنها ممکن است با بررسی درصد و رتبه های قبولی کنکور ارشد سال‌های گذشته به صورت حدودی تخمین بزنید که رتبه شما چند خواهد شد؛ که البته این موضوع اصلا دقیق نیست. چون ممکن است در آزمون کارشناسی ارشد شما سطح سوالات ساده باشد و میانگین درصد همه داوطلبان بالاتر از سال‌های قبل باشد و یا سطح سوالات سخت باشد و میانگین درصد همه داوطلبان کمتر شده باشد. در این شرایط ممکن است رتبه‌ای که منتظرش هستید با رتبه‌ای که به دست می‌آورید به شدت متفاوت باشد.

موضوع مهم دیگر درخصوص تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

معدل در رتبه کنکور ارشد چقدر موثر است؟

بر اساس اعلام سازمان سنجش در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد معدل مقطع کارشناسی در کنکور ارشد تأثیر ۲۰ درصدی دارد. ضمن این که این تأثیر ۲۰ درصدی معدل به صورت تراز اعمال خواهد شد.

البته تاثیر معدل در کنکور ارشد موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که در رتبه داوطلبان موثر است.

درخصوص نحوه محاسبه معدل مؤثر اطلاعات دقیقی از سوی سازمان سنجش اعلام نشده است؛ تنها موضوع قطعی در این خصوص این است که معدل مؤثر داوطلبان کنکور ارشد، عموماً با معدل کسب‌شده در مقطع کارشناسی متفاوت است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آیتم در این خصوص سطح دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی است.

با توجه به این که اولا معدل رقبای شما مشخص نیست و ثانیا سازمان سنجش درخصوص نحوه محاسبه معدل موثر شفاف‌سازی نکرده و این موضوع هم در تخمین رتبه کنکور ارشد موثر است، محاسبه رتبه دقیق را دشوارتر می‌کند.

نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد چگونه است؟

در متن این مقاله فرمول و نحوه محاسبه درصد در آزمون کارشناسی ارشد به طور کامل توضیح داده شده است.

محاسبه رتبه کنکور ارشد چگونه است؟

در متن این مقاله نحوه تخمین رتبه آزمون کارشناسی ارشد تشریح شده است.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۲ نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
شبنم
اسفند ۱۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

سلام ما نمراتمکن دو برای شما ارسال کنیم شما میتونی

فرناز
بهمن ۱۴, ۱۴۰۱ ۷:۵۲ ب٫ظ

سلام ضریب هر درس محاسبه نمیشه؟