برنامه ریزی کنکور ارشد ۱۴۰۳ |‌ برنامه جامع مطالعه ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی هدفمند برای کنکور کارشناسی ارشد شما را چندین گام در مسیر موفقیت رو به جلو می‌برد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

به گزارش مسترتست، زمان کنکور ارشد ۱۴۰۳ چهارم اسفندماه ۱۴۰۲ اعلام شده است و این یعنی بیش از شش ماه فرصت برای مطالعه برای آزمون ارشد.

موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد هم مانند هر کار دیگری نیازمند برنامه ریزی است. اما پیش از آن که وارد موضوع برنامه ریزی برای آزمون کارشناسی ارشد شویم، برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشدذکر این نکته ضروری است که با توجه به تفاوت‌های فردی، تفاوت در روش‌های مطالعه و قدرت یادگیری هر فرد لازم است هر داوطلب یک برنامه ریزی اختصاصی برای خود داشته باشد و نمی‌توان یک برنامه ثابت و یک نسخه واحد برای همه داوطلبان پیچید.

بنابراین بهترین برنامه‌ریز برای هر داوطلب خود اوست؛ چرا که به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی داشته و می‎تواند بهترین برنامه را برای موفقیت خود تدوین نماید. اما برای این کار نیاز به آگاهی از شیوه‌های برنامه ریزی است.

در این‌جا اصول کلی برنامه‌یزی برای آزمون کارشناسی ارشد را برای شما عزیزان توضیح می‎دهیم تا بتوانید بر اساس نیاز خود از آن بهره‌مند شوید.

گام های برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

برای این که برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی لازم است چند گام مهم را مدنظر داشته باشید:

۱. تعیین هدف؛

۲. شناسایی منابع؛

۳. شناسایی نقاط قوت و ضعف.

۴. در ادامه این سه گام می‌توانید گام چهارم که همان برنامه ریزی است را در پیش بگیرید.

قدم اول: تعیین هدف

پیش از هر اقدامی شما باید بدانید که هدفتان از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد چیست و قرار است در مقطع ارشد چه رشته‎ای بخوانید.

اگر قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته خود را دارید، این مرحله به سادگی طی خواهد شد.

اما اگر می‌خواهید تغییر رشته دهید و یا قصد شرکت در کنکور ارشد رشته دیگری علاوه بر رشته خود را دارید، لازم است خوب فکر کنید. در قدم اول بد نیست مطلب رشته های شناور کارشناسی ارشد را مطالعه کنید.

اگر از رشته جدیدی که قصد دارید در کنکور آن شرکت کنید اطلاعات دقیقی ندارید؛ می‌توانید در سایت وزارت علوم، سرفصل‌های آن رشته را در مقطع ارشد بررسی کنید. (کلیک کنید)

پس از این که تصمیم خود را گرفتید، وقت آن است که منابع آزمون را شناسایی کنید.

قدم دوم: شناسایی منابع کنکور ارشد

در ابتدای مسیر مطالعه شما باید بدانید که چه مباحث و کتاب‌هایی را باید مطالعه کنید.

برای شناسایی منابع پیشنهاد ما این است که در ابتدا سرفصل های کنکور کارشناسی ارشد رشته مدنظرتان را در دفترچه کنکور ارشد ۱۴۰۳ بررسی کنید.

در ادامه سوالات کنکور ارشد سال‌های قبل را به طور کلی بررسی کنید. در این مرحله، هدف از بررسی سوالات آزمون کارشناسی ارشد تنها شناخت منابع مهم آزمون است.

برای این که بدانید قبولی در رشته/شهر مورد علاقه‌تان نیاز به مطالعه کدام‌یک از منابع دارد، بهترین کار استفاده از تجربه قبول‌شدگان موفق سال‌های گذشته است. بنابراین، جدی‌ترین پیشنهاد ما برقراری ارتباط با دوستان همرشته است؛ بخصوص کسانی که در سال‌های قبل موفق به کسب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد شده‌اند. منابع را به صورت دقیق از آنها بپرسید.

جست‌وجوی اینترنتی هم همواره می‌تواند به شما در این خصوص کمک کند.

قدم سوم: شناسایی نقاط قوت و ضعف

در این مرحله باید بررسی کنید که از میان لیست تهیه‌شده منابع آزمون، کدام‌یک را قبلا مطالعه کرده‌اید، چه چیزهایی را بلد هستید و هر کدام را چقدر بلدید؟

اگر این شانس را دارید که در دوران کارشناسی کتاب‌ها و منابع را به خوبی مطالعه کرده و خلاصه‌نویسی کرده‌اید، حالا کارتان بسیار ساده‌تر است. اما اگر این کار را نکرده‌اید هم ناامید نشوید. برای مطالعه هنوز خیلی فرصت دارید.

علاوه بر این، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید. برخی از داوطلبان در یک درس ضعیف‎تر بوده و نیاز به دوباره‌آموزی و تکرار دارند. این فرآیند در زمان آزمون می‌تواند بخش زیادی از وقت شما را بگیرد.

قدم چهارم: برنامه ریزی برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد

بعد از این که منابع را شناسایی کردید و وضعیت خود را هم سنجیدید، وقت آن است که به سراغ برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد بروید.

عوامل موثر بر برنامه ریزی مطالعه آزمون کارشناسی ارشد

برای برنامه ریزی درسی برای کنکور ارشد باید چند فاکتور اساسی را مشخص کنید:

  • سبک مطالعه شما به چه صورت است؟
  • چه‌قدر وقت دارید؟
  • در هر روز چند ساعت امکان مطالعه دارید؟

اگر چه به تعداد داوطلبان آزمون روش‌هایی برای برنامه ریزی وجود دارد، اما به عنوان یک توصیه کلی می‌توان گفت بهترین روش تخمین مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه یک کتاب و تقسیم آن در روزهای مختلف است.

مثلا شما یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای دارید که با توجه به مطالب آن حدس می‌زنید که هر صفحه را در ۱۵ دقیقه می‌توانید بخوانید و خلاصه نکات مهم آن را یادداشت کنید. بنابراین برای مطالعه کامل این کتاب به ۱۵۰۰ دقیقه یا ۲۵ ساعت زمان نیاز دارید.

برای هر یک از منابع مدنظر خود این زمان را تخمین بزنید.

الان وقت این است که زمانی که در طول روز می‌توانید به درس خواندن اختصاص دهید را هم تخمین بزنید. بعد هم ببینید تا کنکور کارشناسی ارشد چه‌قدر زمان دارید.

در ادامه می‌توانید بر اساس زمانی که برای مطالعه هر کتاب نیاز دارید و زمانی که در اختیار دارید، یک برنامه خوب برای خودتان تنظیم کنید.

نکات مهم برنامه ریزی درسی برای کنکور ارشد

  1. به اندازه کافی زمان برای استراحت در نظر بگیرید. یادتان باشد نباید آن‌قدر فشرده برنامه‌ ریزی کنید که وسط راه خسته شوید.
  2. حتما، حتما و حتما واقع‌بینانه و حتی دست بالا برنامه ریزی کنید. یعنی توجه کنید که در برنامه ریزی برای کنکور ارشد باید منصف باشید و برای هر کتاب بیشترین زمان محتمل را در نظر بگیرید.
  3. برنامه شما باید منعطف باشد. ممکن است اتفاقات مختلفی در این دوران بیفتد و به هر دلیل نتوانید به برنامه خود پایبند باشید. باید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید بعدا این عقب‌ماندن‌ها را جبران کنید.
  4. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. هر کس ممکن است به روشی درس بخواند و موفق باشد. مهم این است که شما روش خودتان را پیدا کنید.
ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
Go to Top