محاسبه رتبه کنکور ارشد | تخمین رتبه کارشناسی ارشد

جهت تخمین رتبه کنکور ارشد ۱۴۰۲ در ابتدا لازم است درصد کنکور ارشد را محاسبه کرده باشید. سپس با توجه به معدل و سهمیه می‌توان تراز و سپس رتبه کنکور کارشناسی ارشد را محاسبه کرد.

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

نحوه محاسبه تراز و رتبه کنکور کارشناسی ارشد

رتبه ارشد ۱۴۰۲ بر اساس تراز شما محاسبه می‌شود و تراز شامل تاثیر ۲۰ درصدی معدل و ۸۰ درصدی عملکرد شما در آزمون کتبی سنجش است.

در محاسبه نمره تراز، علاوه بر این که شما در هر درس چه عملکردی داشته و چه درصد و نمره‌ای کسب کرده‌اید، ضریب درس هم مهم است. در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲، ضریب هر یک از سرفصل‌های امتحانی آزمون مشخص شده است. نمره شما در هر درس در ضریب خودش ضرب می‌شود و سپس جمع نمره شما در همه دروس بر مجموع ضرایب تقسیم می‌شود تا نمره کل به دست آید.

بعد از این که نمره تراز همه داوطلبان مشخص شد، سازمان سنجش به ترتیب آنها را منظم می‌کند تا رتبه هر داوطلب مشخص شود. هر چه تراز شما بهتر باشد، طبیعتا رتبه بهتری (کمتری) به دست می‌آورید.

تخمین رتبه کنکور ارشد ۱۴۰۲

در هر مرحله‌ای از فرایند کنکور کارشناسی ارشد که باشید، تخمین رتبه می‌تواند برای شما مهم باشد. مثلا زمانی که می‌خواهید برنامه‌ریزی مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد را آغاز کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که لازم است چه درصدهایی در کنکور کسب کنید تا به رتبه مدنظر خود دست پیدا کنید.

از طرفی تخمین رتبه کنکور ارشد، برای داوطلبان سال ۱۴۰۲ که مشغول تست زنی و جمع‌بندی نهایی هستند هم مهم است. این داوطلبان می‌خواهند بدانند با درصدی که در دروس کنکور ارشد سال‌های گذشته موقع تست‌زنی به دست می‌آورند، رتبه احتمالی‌شان چند خواهد شد.

بعد از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هم که سازمان سنجش سوالات کارشناسی ارشد و پاسخنامه کلیدی را منتشر می‌کند، بسیاری از داوطلبان به سراغ محاسبه درصد کنکور ارشد می‌روند و بعد می‌خواهند ببینید که با این درصدها چه رتبه‌ای کسب خواهند کرد.

عوامل موثر در تخمین رتبه کنکور ارشد

عوامل زیادی در تخمین رتبه آزمون کارشناسی ارشد موثر هستند و همین کار را سخت می‌کند.

درصد هر یک از دروس امتحانی آزمون ارشد

طبیعتاً مهم‌ترین چیزی که در تخمین رتبه کنکور کارشناسی ارشد موثر است، درصد کسب‌شده در هر یک از دروس امتحانی است. بنابراین، پس از شرکت در آزمون لازم است جوابی که به سوالات در جلسه آزمون داده‌اید را با کلید منتشرشده از سوی سازمان سنجش مقایسه کنید و تعداد سوالات صحیح و غلط را به دست آورید.

سپس درصد کسب‌شده در هر یک از دروس امتحانی را محاسبه کنید.

یک نکته بسیار مهم این است که سختی و اسانی سوالات در نحوه تاثیر میانگین درصد کسب‌شده در کنکور ارشد بسیار موثر است. همچنین، سطح علمی داوطلبان هم بی تاثیر نیست. بدین صورت که اگر سطح سوالات سخت یا سطح علمی داوطلبان پایین باشد، با درصدهای پایین‌تر می‌تواند به رتبه بهتر امیدوار بود. این موضوع باعث می‌شود که گاهی فاصله رتبه تخمینی با رتبه اعلام‌شده در کارنامه ازمون ارشد داوطلبان تفاوت زیادی داشته باشد.

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد

تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ برابر ۲۰ درصد است. یعنی محاسبه نمره تراز شما در کنکور (که مستقیما بر رتبه شما اثرگذار است) برابر است با تاثیر ۲۰ درصدی معدل مقطع کارشناسی و تاثیر ۸۰ درصدی ترازی که از آزمون کتبی ارشد کسب کرده‌اید.

معدلی که در تراز و رتبه شما اثرگذار است، معدل موثر است. سازمان سنجش توضیحات دقیقی درخصوص نحوه محاسبه معدل موثر اعلام نکرده است

بنابراین، با توجه به این که از طرفی از معدل رقبای شما در آزمون ارشد اطلاع دقیقی در دست نیست و از طرف دیگر، نحوه محاسبه معدل موثر هم مشخص نیست، باز هم ممکن است رتبه تخمینی شما با رتبه واقعی شما تفاوت معناداری داشته باشد.

درخصوص تاثیر معدل در کنکور ارشد بیشتر بخوانید.

سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد

در کنکور کارشناسی ارشد چند نوع سهمیه اعمال می‌شود. یک سهمیه تحت عنوان سهمیه شاگرد اولی در قبولی کارشناسی ارشد است. شاگرد اول‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، در صورت کسب ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی در انتخاب‌های خود قبول می‌شوند. اما این سهمیه در مرحله محاسبه رتبه آزمون ارشد اثری ندارد.

سهمیه‌های ۵ درصد و ۲۵ درصد (سهمیه رزمندگان و ایثارگران) در مرحله اعلام رتبه‌ها هم موثر هستند. بدین صورت که کسانی که دارای سهمیه‌های مذکور هستند، رتبه در سهمیه متفاوتی از داوطلبان با سهمیه آزاد خواهند داشت. چرا که رتبه در سهمیه برای ایشان تنها بین داوطلبانی که همان سهمیه را دارند اعلام می‌شود و اطلاعات خاصی از تعداد داوطلبان دارای سهمیه و سایر جزئیاتشان طبیعتا در دسترس نیست.

با چه رتبه ای در کنکور ارشد چه دوره‌ای مجاز می شوم؟

این که با هر رتبه در چه دوره‌ای مجاز می‌شوید موضوعی متفاوت از تخمین رتبه کارشناسی ارشد است. چرا که دانستن این که رتبه شما حدودا چند است لزوما مشخص‌کننده این که برای انتخاب رشته مجاز می‌شوید یا نه نیست.

تعداد کسانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، بستگی به ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد دارد که جزئیات دقیق آن در دفترچه انتخاب رشته ارشد اعلام می‎شود. سازمان سنجش همواره چند برابر ظرفیت قبولی را به عنوان مجازین به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف اعلام می‌کند.

ثبت‌نام کنید
مطلعم کن

۰ نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات